Ondersteunend tekenen bij taalontwikkelingsstoornissen

Bij ondersteunend tekenen denk je misschien dat je heel goed moet kunnen tekenen. Of dat het alleen werkt bij een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Toch hoef je echt geen Rembrandt te zijn om alle leerlingen te helpen met visuele ondersteuning. Met eenvoudige tekeningen kun je bij ieder vak en voor iedere leerling de leerstof toegankelijker maken.

Waarom ondersteunend tekenen werkt:

  • Gesproken taal is makkelijker te begrijpen met een plaatje erbij
  • Visuele ondersteuning verheldert en helpt het begrip van gesproken taal te ontwikkelen
  • Je geeft je leerlingen tools om makkelijker gesprekken te voeren
  • Je leerlingen werken aan hun autonomie doordat ze zich beter kunnen uitdrukken, durven te reageren en een gesprek kunnen starten
  • Je laat je leerlingen zich op de hoofdzaken richten, doordat je de kern in beeld brengt
  • Beeldtaal wordt goed begrepen en beter onthouden
  • In beeld ben je oordeelloos

Ondersteunend tekenen bij een taalontwikkelingsstoornis is door Pien van der Most (van ondersteunendtekenen.nl en tekenenbijtos.nl) ontwikkeld tot een workshop die ik namens haar aan jou mag geven.

Wanneer kun je ondersteunend tekenen inzetten?

Ondersteunend tekenen is geschikt voor alle mogelijke vormen van communicatie waarin je zeker wilt zijn dat je elkaar goed begrijpt. Het is niet voor niets dat – om duidelijk te zijn – bij situaties waar veiligheid van belang is, vaak beelden worden gebruikt. Denk aan de kaart in het vliegtuig of aan verkeersborden.

Die duidelijkheid die beelden geven kun je ook gebruiken voor de klas of in je praktijk. Je kunt ondersteunend tekenen in alle situaties gebruiken. Bijvoorbeeld bij instructies, een stappenplan, een versje, een conflict tussen leerlingen, een vol hoofd en om regels en strategieën te leren onthouden.

Voor wie is de workshop ondersteunend tekenen (bij TOS) geschikt?

Onderwijsprofessionals die werken met leerlingen. Bijvoorbeeld leerkrachten, logopedisten en RT-praktijkhouders. Leerlingen met een TOS hebben steun aan de basale tekeningetjes die de taal voor hen begrijpelijk maakt. Ook leerlingen die geen TOS hebben, kunnen visueel ingesteld zijn. Beiden hebben baat bij deze tool, die bijdraagt aan de totale communicatie in de talige wereld om hen heen.

Door de basisworkshop ‘Ondersteunend tekenen (bij TOS)’ leer je meer over TOS en het talige proces en heb je de eerste inspirerende kilometers gemaakt met ondersteunend tekenen. Zo kun je het inzetten in jouw dagelijkse praktijk.

Na afloop van de workshop kun je:

  • Ondersteunend tekenen inzetten in de individuele begeleiding, in een groepje of in de klas
  • Leerlingen leren de regie te nemen in het contact met anderen
  • De omgeving van je leerlingen bewuster maken van de talige wereld waarin je leerlingen moeite hebben met communiceren, zodat zij begrip hebben en rekening kunnen houden met jouw leerlingen

Bij ondersteunend tekenen denk je misschien dat je heel goed moet kunnen tekenen. Of dat het alleen werkt bij een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Toch hoef je echt geen Rembrandt te zijn om alle leerlingen te helpen met visuele ondersteuning. Met eenvoudige tekeningen kun je bij ieder vak en voor iedere leerling de leerstof toegankelijker maken.

Waarom ondersteunend tekenen werkt:

  • Gesproken taal is makkelijker te begrijpen met een plaatje erbij
  • Visuele ondersteuning verheldert en helpt het begrip van gesproken taal te ontwikkelen
  • Je geeft je leerlingen tools om makkelijker gesprekken te voeren
  • Je leerlingen werken aan hun autonomie doordat ze zich beter kunnen uitdrukken, durven te reageren en een gesprek kunnen starten
  • Je laat je leerlingen zich op de hoofdzaken richten, doordat je de kern in beeld brengt
  • Beeldtaal wordt goed begrepen en beter onthouden
  • In beeld ben je oordeelloos

Ondersteunend tekenen bij een taalontwikkelingsstoornis is door Pien van der Most (van ondersteunendtekenen.nl en tekenenbijtos.nl) ontwikkeld tot een workshop die ik namens haar aan jou mag geven.

Wanneer kun je ondersteunend tekenen inzetten?

Ondersteunend tekenen is geschikt voor alle mogelijke vormen van communicatie waarin je zeker wilt zijn dat je elkaar goed begrijpt. Het is niet voor niets dat – om duidelijk te zijn – bij situaties waar veiligheid van belang is, vaak beelden worden gebruikt. Denk aan de kaart in het vliegtuig of aan verkeersborden.

Die duidelijkheid die beelden geven kun je ook gebruiken voor de klas of in je praktijk. Je kunt ondersteunend tekenen in alle situaties gebruiken. Bijvoorbeeld bij instructies, een stappenplan, een versje, een conflict tussen leerlingen, een vol hoofd en om regels en strategieën te leren onthouden.

Voor wie is de workshop ondersteunend tekenen (bij TOS) geschikt?

Onderwijsprofessionals die werken met leerlingen. Bijvoorbeeld leerkrachten, logopedisten en RT-praktijkhouders. Leerlingen met een TOS hebben steun aan de basale tekeningetjes die de taal voor hen begrijpelijk maakt. Ook leerlingen die geen TOS hebben, kunnen visueel ingesteld zijn. Beiden hebben baat bij deze tool, die bijdraagt aan de totale communicatie in de talige wereld om hen heen.

Door de basisworkshop ‘Ondersteunend tekenen (bij TOS)’ leer je meer over TOS en het talige proces en heb je de eerste inspirerende kilometers gemaakt met ondersteunend tekenen. Zo kun je het inzetten in jouw dagelijkse praktijk.

Na afloop van de workshop kun je:

  • Ondersteunend tekenen inzetten in de individuele begeleiding, in een groepje of in de klas
  • Leerlingen leren de regie te nemen in het contact met anderen
  • De omgeving van je leerlingen bewuster maken van de talige wereld waarin je leerlingen moeite hebben met communiceren, zodat zij begrip hebben en rekening kunnen houden met jouw leerlingen

Praktische informatie over de workshop

Wat: Basisworkshop ‘Ondersteunend tekenen (bij TOS)’
Voor wie: logopedisten, leerkrachten en remedialteachers
Waar: online (gaat door vanaf 4 personen)
Wanneer: Woensdagmiddag 27 november 2024. 14:30-17:30 uur
Kosten: €275,- per persoon ex BTW
Wat: Basisworkshop ‘Ondersteunend tekenen (bij TOS)’
Voor wie: Onderwijs­professionals op school, logopedisten of remedialteachers
Waar: op locatie of online
Wanneer: Woensdag of vrijdagmiddag
De training duurt 3 uur
Kosten: Zie tabel hieronder

Prijzen zijn exclusief btw en eventuele reiskosten en reistijd

Wil je met meer dan 16 mensen de workshop volgen? Dat kan! Neem dan contact op voor de optie om in twee groepen op dezelfde dag aan het werk te gaan.

Alle genoemde prijzen zijn excl. btw. Zie ook de Algemene Voorwaarden.

Recensies