Tafels leren kan voor kinderen een hoop ellende betekenen:

  • negatieve ervaringen en gedachtes
  • strijd in huis
  • gevoel van niets kunnen (onthouden)
  • geen vertrouwen in eigen kunnen
  • er tegen op zien om te oefenen

Het zijn zo een aantal kenmerken die kinderen (kunnen) ervaren terwijl ze de tafels ‘moeten’ leren.
Dit komt omdat het allemaal niet vanzelf gaat. Er gebeurt heel wat in die koppies.

Hoe werkt dat brein dan?
De hersenen moeten steeds aangeleerde kennis kunnen oproepen om ermee te kunnen werken. Hier komt weer nieuwe kennis bij. Denk maar eens aan het leren tellen en erbij sommen maken, dat zijn de vaardigheden die kids moeten beheersen om uiteindelijk te kunnen vermenigvuldigen. 2+2+2+2=8 en dat is hetzelfde als 4×2=8.

Die kennis die bij de kleuters en in groep 3 wordt aangeleerd, wordt uitgebouwd met steeds weer nieuwe kennis.
Uiteindelijk gaan ze in groep 4 en 5 alle tafelsommen langs in volgorde van makkelijk naar moeilijk en wordt het tempo opgeschroefd. Daar loopt het vaak mis. Kinderen zien de logica niet en vinden het opschrijven en opdreunen van de tafels saai, stom of vervelend. Dat komt doordat die manier van leren dan niet bij ze past of ze houden er niet van dat ze ineens voor het blok worden gezet om binnen 3 tellen een correct antwoord te moeten geven.

Van zandpad tot snelweg
Ga jezelf maar eens na: als je iets nog niet kan en je gaat dit leren dan gaat het langzaam en nog niet zo snel. Je kunt nieuwe kennis in je brein dan ook zien als een zandweg. Nieuwe kennis moet je ophalen uit je geheugen. Als je die kennis niet veel gebruikt is het te vergelijken met een zandweggetje.

In mijn webinar van 13 december leg ik dit uit in minuut 07.15 tot minuut 10.15

Als je wel eens door het mulle zand hebt gelopen weet je dat dit niet snel gaat. Je hebt al je energie nodig om je pad te vervolgen. Hoe vaker je over ditzelfde pad komt, hoe beter het pad wordt. Het pad wordt breder en makkelijker begaanbaar. Het gaat steeds meer op een snelweg lijken. Zo is dat ook met nieuwe kennis in je brein.
Als je de aangeleerde kennis veel gebruikt kun je het steeds makkelijker uit je geheugen oproepen. Gebruik je hier verschillende manieren van leren bij zoals bewegend leren, dan worden de verbindingen in meerdere hersengebieden opgeslagen en worden als het ware de kennis paden snelwegen met als resultaat dat je kennis snel en goed kunt oproepen en kunt gebruiken in situaties van alledag.

Zo werkt dat met het leren van tafelsommen ook. Kinderen moeten eerst vertrouwd raken met de structuur van tafels (de sprongen die gemaakt worden). Dit op veel verschillende manieren beoefenen en dan pas het tempo opschroeven.

Op school gaat het aanleren van de tafels soms in zo’n hoog tempo dat kinderen daar al gefrustreerd van raken. Dan ontstaan die punten waar ik dit blog mee begon. Ze ontwikkelen onbedoeld en vaak onbewust een achterstand en negatieve ervaringen op.

Ik doe dit anders

Wil jij dat je kind met positieve ervaringen, vol zelfvertrouwen, een dosis plezier en zonder moeite zijn of haar schoolperiode doorloopt maar heeft je kind een hekel aan het leren van de tafels?
Is er strijd in huis tijdens het oefenen en denkt je kind dat hij/zij het nooit zal leren?

Geef je kind op voor 2 zaterdagmiddagen tijdens de Tafelbootcamp bij RT praktijk InZicht

[otw_shortcode_button href=”https://rtpraktijk-inzicht.nl/aanmelden/” size=”medium” icon_type=”general foundicon-right-arrow” icon_position=”left” shape=”round” color_class=”otw-greenish”]aanmelden tafelbootcamp[/otw_shortcode_button]

We gaan rennen, springen, spelletjes doen, hinkelen, vliegen meppen, knijperen en nog veel meer. Kortom een middag waarbij je kind actief en sportief bezig is en dan ook nog eens de tafels leert.
Hoe leuk is dat?

Een investering van €75 met als resultaat:

▶️Een kind dat 2x 2,5 uur lang succeservaringen op doet
▶️Een kind dat een boost krijgt in zijn/haar leer proces (op tempo de tafel/deelsom en het antwoord kunnen benoemen/schrijven)
▶️Een blij kind
▶️Een kind met een dosis zelfvertrouwen
▶️Een kind wat tafels leren leuk vindt
▶️Een kind dat graag naar school gaat
▶️Een kind met een positieve mindset

Een investering die het je dubbel en dwars waard is om je kind te bieden.
Er zijn 16 plekken beschikbaar VOL=VOL

Om je kind aan te melden:
Bel naar: 06-41839467
Mail naar: linda@rtpraktijk-inzicht.nl

De keuze is aan jou…

[otw_shortcode_button href=”https://rtpraktijk-inzicht.nl/aanmelden/” size=”medium” icon_type=”general foundicon-right-arrow” icon_position=”left” shape=”round” color_class=”otw-greenish”]aanmelden tafelbootcamp[/otw_shortcode_button]

Recensie van Cindy Cornelisse

Recensie Kim van der Maat

Recensie van Marian van Noort

[otw_shortcode_button href=”https://rtpraktijk-inzicht.nl/aanmelden/” size=”medium” icon_type=”general foundicon-right-arrow” icon_position=”left” shape=”round” color_class=”otw-greenish”]aanmelden tafelbootcamp[/otw_shortcode_button]