Door heel het land heen worden sinds een aantal jaren tafelbootcamps gegeven. Ik geef sinds 1,5 jaar in mijn RT praktijk ook 2 keer per jaar een tafelbootcamp.

Extreem beeld
Veel mensen kennen het begrip tafelbootcamp (nog) niet wanneer ik hierover aan ze vertel.
Nee! Het is geen 2 uur lang tijgeren onder tafels door en gedrild worden zoals bij de soldaten in het leger.
Dat is namelijk wel het beeld dat veelal op ‘plopt’ bij de mensen in hun hoofd.

Wat dan wel?
Een tafelbootcamp is simpelweg twee keer een middag actief met tafel- en/of deelsommen aan de slag gaan. We gebruiken hierbij veel spelvormen, symbolen en kleuren. In groepsverband gaan kids met de tafels 2 tot en met 9 aan de slag. Door middel van een parcours en losse spellen leren zij op tempo goed de sommen en antwoorden opzeggen. Doordat kids in groepjes worden ingedeeld leren ze van anderen en zijn ze elkaars leermaatje.

Vanaf groep 3

Kinderen beginnen in de ontwikkeling van tafelsommen met het leren herhaald optellen. In groep 4 en 5 komen de tafel- en deelsommen aan bod. Voor heel wat kids gaat dit echter te snel om goed in het geheugen op te slaan. Zij bouwen vanaf dit moment een ontwikkelingsachterstand op. Het vlot en goed toepassen van deze sommen lukt dan niet. Als ze eenmaal in groep 4 en 5 langzaamaan die achterstand opbouwen lopen ze vanaf groep 6 tegen andere nieuwe aspecten van rekenen aan. Denk aan cijferend vermenigvuldigen, breuken, procenten en kommagetallen.

Kortom: de basis is o zo belangrijk! Ja natuurlijk zul je denken. Echter blijkt in de praktijk dat deze basis er dus niet goed genoeg in zit. Wekelijks thuis tafels oefenen veroorzaakt bij menig gezin strijd, tegenzin en ergernis.
Ik pleit niet voor wat wel of niet goed is of zou ‘moeten’ alleen wel voor een andere manier van tafels leren. Doordat kids bewegen, praten, schrijven, horen, zien en in korte tijd veel herhalen, terwijl ze tijdens een tafelbootcamp bezig zijn, verankert de te leren stof dieper in het geheugen. Daardoor kunnen ze sneller de leerstof toepassen tijdens het rekenen in de klas.
Wil je meer lezen over bewegend leren (t.o.v. het brein) lees dan HIER over bewegend leren of kijk eens op youtube naar filmpjes van prof, Erik Scherder waarin hij pleit voor bewegend leren zoals DEZE