Voorlezen, dat is intiemer dan tv kijken- Tosca Menten

Vandaag staat er een stuk in het AD over de start van de Nationale voorleesdagen waarin Tosca vertelt dat voorlezen intiemer is dan tv kijken. Dat ben ik helemaal met haar eens want je hebt immers alle aandacht van je kids/leerlingen, je zit er knus bij, je maakt samen fantasievolle avonturen mee en de klok speelt geen rol in dit alles.

Interactie

Tijdens mijn jaren als kleuterleerkracht smulde ik van de voorleesmomenten in de klas. Heerlijk om die volledige aandacht te hebben en te speculeren over wat wij zelf al weten over het onderwerp, hoe het verhaal verder zal gaan, anders had kunnen aflopen en napraten over de favoriete hoofdpersonen.

Herhaling

Mijn kleuters vonden het ook geen malheur om een boek nogmaals te herlezen. Het was juist een feest van herkenning. Ze lieten hun fantasie de vrije loop en verzonnen er een aantal zaken bij om hun eigen draai aan het verhaal te geven, lazen soms zelf aan elkaar voor (doordat ze wisten wat er op die bladzijden gebeurde) en konden dieper op vragen in gaan dan na een eerste keer voorlezen.

Woordenschat

Tegenwoordig lezen kids zelf steeds minder en wordt er minder voorgelezen dan ‘vroeger.’
Al eens eerder schreef ik over het belang van woordenschat. Dat je woordenschat door middel van veel lezen in verschillende boeken groeit mag duidelijk zijn want schrijvers gebruiken andere schrijfstijlen dan de dagelijkse spreektaal, ze gebruiken meer spreekwoorden en gezegdes en zijn zich bewust van synoniemen van woorden. Door die afwisseling van schrijfstijlen leren kids veel nieuwe woorden en begrijpen ze door het verhaal er omheen wat ermee bedoelt wordt.

Gevolgen

Vorig jaar schreef ik in april ook een blog aan de hand van een artikel in het AD
Mensen die laaggeletterd zijn, kunnen soms moeilijk deelnemen in de samenleving doordat ze informatie niet begrijpen. Dat wil je niet voor je kids/ leerlingen.
Door veel (voor) te lezen worden kids slimmer, bouwen ze aan een grote woordenschat, kunnen zij zich inleven in anderen en leren zij hoe anderen denken over bepaalde onderwerpen of handelen in verschillende situaties. Dat zijn dus een aantal voordelen die aanleiding kunnen zijn om de gevolgen van laaggeletterdheid tegen te gaan.

Ken je…

Super dus dat er zoveel verschillende initiatieven zijn om het lezen te promoten bij kids.
Ken je bijvoorbeeld de boekenbingo? Ik kende het ook niet tot voor kort. Het is een idee dat is gebaseerd op een tiplijst van Jacques Vriens die was bedoeld om PABO studenten tijdens hun studie de leesbevordering te laten vergroten. Juf Sanne heeft daar een uitdaging van gemaakt en inmiddels wordt er sinds 2014 door veel leerkrachten, studenten, (groot)ouders en andere verzorgers gelezen van de boekenbingolijsten. Zo lezen kids allerlei soorten boeken en als stimulans kunnen er ook nog prijzen mee verdiend worden.

Mijn tips:

  • Ren dus maar gauw naar de boekhandel of de bieb (gratis voor kids tot 18 jaar) om een paar titels van de lijst af te strepen
  • Bedenk een leuk voorleesritueel (bijvoorbeeld samen onder de dekens voor het slapen gaan)
  • Lees eens een (prenten)boek meer dan één keer en praat over de platen, hoofdpersonen en de bijzondere avonturen
  • Zoek eens samen een moeilijk/ niet bekend (spreek)woord op en maak er een spelletje van wie het meest dit kan laten terug komen in de dagelijkse gesprekken die je met je kids/leerlingen hebt

Succes verzekerd! Veel leesplezier!

Iedere 14 dagen een nieuw inzicht in je mailbox? Klik op de knop en vul je gegevens in. Zo blijf je altijd van de laatste onderwijs ervaringen, veranderingen en tips op de hoogte.

[otw_shortcode_button href=”https://rtpraktijk-inzicht.us19.list-manage.com/subscribe?u=e99f8b826a03c3f000bb19461&id=1112cb81db” size=”medium” icon_position=”left” shape=”round” color_class=”otw-greenish”]Inzicht in mailbox[/otw_shortcode_button]

Vond je dit blog nuttig en wil je dit inzicht delen op social media? Dat kan via de onderstaande linken.