… met het realiseren van bewegend leren in mijn klas. “Ik heb mijzelf dit als doel gesteld maar ik krijg het niet van de grond.”

Het is iets wat ik veel hoor als ik een nascholing, training of webinar geef over bewegend leren.
Nou vind ik dat alleen maar fijn, want dan kan ik ze erg goed helpen en veel inzichten meegeven.

Toch is het ook wel begrijpelijk. Als leerkracht is het echt wel ingewikkeld. Je hebt een vol lesrooster, je werkt met doelen die gehaald dienen te worden, er komen elk seizoen wel projecten, educatieve uitjes of kunstzinnige lessen voorbij die ook hun aandacht verdienen én je wil ook graag wat aan bewegend leren doen omdat je hebt gehoord wat de positieve effecten ervan zijn.

Follow the crowd

Ken je dat? De theorie van: ‘volg de massa’. Dat gaat over dat wij mensen ‘kudde dieren’ zijn. We doen graag mee met wat een ander ook doet (zolang wij ook zelf achter die visie kunnen staan). Een voorbeeld van follow the crowd is het beeld dat je ziet als een trein zijn perron nadert. Mensen beginnen op het perron massaal vooruit te lopen en mensen in de trein gaan allemaal aan één en dezelfde kant van de uitgang staan. We weten dat de trein vaak verder doorrijdt en tegenwoordig ook aan welke kant van het spoor de trein stopt, dus gaan we aan die kant al allemaal staan wachten. Zie je het nu voor je in gedachten? Top! Zo werkt het ook met bewegend leren. Veel leerkrachten en onderwijsassistenten werken met bewegend leren. Helaas zijn er ook een aantal die daarbij het leerdoel uit het oog verliezen. Hun lessen moeten alleen maar zo leuk mogelijk zijn. Onthoud: dat wil je niet! Je wilt dat je leerlingen een doel behalen. Dat kun je bereiken door middel van bewegend leren of spelenderwijs leren.

Het ripple effect

Ooit is iemand ermee begonnen en nu is bewegend leren al een poosje ‘hot en happening’ in onderwijsland. Natuurlijk juich ik dat alleen maar toe, maar doe dit dus niet omdat een ander het doet of omdat het leuker is. Zorg dat jij het met die visie eens bent. Ik geef niet voor niets trainingen en webinars waarin ik onderwijsprofessionals leer hoe je kunt werken aan bewegend leren in je klas of begeleiding zonder dat het veel tijd en frustratie oplevert. Ik zet leerkrachten in beweging zoals ik zelf, een aantal jaar geleden, in beweging ben gezet, om hier mijn specialisme van te maken. Zo kunnen veel onderwijsprofessionals, leerlingen weer in beweging zetten. Zo krijgen we het ‘ripple effect’. Oftewel het effect dat je krijgt wanneer je een steentje in het water gooit.

Bewegend leren is goed voor iedere leerling

Mijn doel is namelijk om zoveel mogelijk leerlingen te helpen groeien in hun ontwikkeling zodat zij kunnen laten zien wat ze in hun mars hebben. Door middel van bewegend leren komt dat beter tot uiting, omdat je via bewegend leren alle leerstijlen en breingebieden aanspreekt.  Daarmee spreek je dus alle leerlingen aan.
Beelddenker of taaldenker, met leerproblemen of achterstanden, met verwerkingsproblematiek of onrust in het lijf. Bewegend leren is goed voor iedere leerling. Al moet je wel weten wat het beste aansluit voor jouw leerling. Daarin moet je ook keuzes kunnen maken. Maar ja waar begin je dan?

Mijn tip: begin klein. Met één activiteit en met een tweetal of klein groepje waar jij je veilig genoeg bij voelt om het uit te testen.

Spelen of bewegen? Of toch allebei?

Vaak krijg ik de vraag naar het verschil tussen bewegend leren, spelenderwijs leren en coöperatieve werkvormen. Is er echt een verschil? Voor mij is de definitie van bewegend leren dat je leerlingen laat leren door middel van handelend- en spelenderwijs leren om dus het leerdoel te bereiken. Het ligt er aan wat je doel is en welke werkvorm het beste aansluit. Heel veel kan dus ook goed met coöperatieve werkvormen maar niet alle werkvormen daarvan vallen onder bewegend leren. Bewegend leren hoeft dus ook niet altijd (in mijn ogen), met 30 leerlingen op een schoolplein.

Webinar

Woensdag 19 januari geef ik een GRATIS webinar over Spelenderwijs leren. Dan neem ik je mee langs educatieve materialen en bestaande spellen. Ik geef je tips en inzichten over hoe je die spellen in kunt zetten in de begeleiding. Ook vertel ik welke executieve functies (hersen functies zoals: plannen, doorzetten, focussen en meer) je dan onder andere aan het trainen bent. Heel handig dus als je denkt: waar kan ik nou het beste beginnen? Zie ik je dan ook? Zorg dat je op tijd inlogt want er is live maar plek voor 250 mensen.

[otw_shortcode_button href=”https://rtpraktijk-inzicht.nl/activiteitenkalender/” size=”medium” icon_type=”general foundicon-right-arrow” icon_position=”left” shape=”round” color_class=”otw-greenish”]Ja ik wil deelnemen[/otw_shortcode_button]