Waar ik nog meer van kan genieten? Dat lees je HIER

Heb jij dat ook? Dat jij zo kan genieten en ontspannen van iets waardoor je helemaal opgeladen bent voor je volgende werkmoment? Ik heb dat met dansen. Niemand komt aan mijn donderdagavond moment in de sportschool terwijl ik SH’BAM en BODYJAM doe. Helaas gooide het Corona virus begin maart wél roet in mijn dansles toen de sportscholen dicht gingen. Gelukkig waren mijn instructrices vindingrijk en stond ik de donderdag na de lock down voor het eerst een complete les SH’BAM thuis achter de computer te volgen. 

Waarom ik je dit vertel?

Ik word zo blij van die muziek en dansmoves waardoor ik weer energie krijg en weer bergen werk kan verzetten daarna. Hoe gaaf is het als jouw leerlingen ook kunnen genieten en hetzelfde ervaren in de klassikale lessen of in de extra begeleidingsmomenten waarbij zij aan het leren zijn?

Dat kan!

Met bewegend leren (dat is leren terwijl er ook op hetzelfde moment bewogen wordt, waarbij meerdere zintuigen worden ingezet om informatie te verwerken) kunnen kids leren en tóch tegelijkertijd bewegen. Dit hoeft niet – zoals je de laatste tijd misschien wel eens op internet voorbij hebt zien komen- met de hele klas tegelijk buiten op het plein of in de gymzaal. Dit kan ook in andere samenstellingen zoals duo’s of kleine groepjes in een klas of op de gang. Juist in zo’n kleine setting is het genieten geblazen voor ze.

Voordelen

Net zoals ik tijdens en na mijn dansles, krijgen kids hier veel energie van. In de hersenen worden stofjes aangemaakt tijdens het leren en bewegen. Één van die stofjes zorgt voor enthousiasme (endorfine). Daarnaast helpt het de kids gedurende de activiteit (en de periode daarna) gefocust te zijn. Doordat kids met meerdere zintuigen tegelijk aan het leren zijn slaat de lesstof dieper op in het geheugen (het motorisch geheugen). De geleerde stof wat in het motorische deel van het geheugen is opgeslagen kan nog langere tijd vlot worden opgeroepen uit het geheugen. Het is wetenschappelijk bewezen dat dit langer ‘blijft hangen’ dan wanneer kids lesstof alleen auditief of visueel tot zich krijgen.

Hoe is dit toepasbaar op jouw specifieke leerlingen?

Ik train jou als onderwijsprofessional hoe je dit kunt in zetten in je (digitale) begeleiding, hoe je het kunt implementeren in je dagelijkse routine én je gaat aan de slag met de lesdoelen zodat je voor de komende periode materialen en activiteiten hebt die je koppelt aan je lesdoelen. Zo zorg jij er voor dat je leerlingen genieten van het feit dat ze jouw lessen volgen.

Nu is het de tijd om te bedenken waar jij je nu nog of komend schooljaar in wilt laten scholen. Vraag je directeur naar de mogelijkheden en reserveer een plekje voor jezelf (of je hele team).

[otw_shortcode_button href=”https://rtpraktijk-inzicht.nl/training-beweeg-en-leer-tijd-voor-actie-in-de-klas/” size=”medium” icon_type=”general foundicon-right-arrow” icon_position=”left” shape=”round” color_class=”otw-greenish”] Beweeg en leer: tijd voor actie in de klas[/otw_shortcode_button]