Herkenbaar?!
Hoe is het gesteld met het handschrift van jouw kind of leerling?
Vorige week deelde ik een foto op mijn facebookpagina over een dictee. De leerling twijfelde over de schrijfwijze van 2 woorden. Meerdere lezers twijfelden ook, echter over wat er zou moeten staan. Het was voor sommige niet leesbaar en te herleiden. De ‘r’ en ‘z’ werden hetzelfde geschreven.

Achteruit
In de afgelopen 10 jaar is de prioriteit van het handschriftonderwijs op veel scholen achteruit gegaan. De schrijfles wordt in de hogere groepen vaak als zelfstandige les gegeven bijvoorbeeld als onderdeel op de weektaak. Dat is eeuwig zonde. Ik zal je vertellen waarom ik dat vind.

Waar een wil is, is een weg…
In groep 3 en 4 wordt er nog echt moeite gedaan en de tijd genomen om de letters en hoofdletters goed aan te leren en kinderen hier gericht feedback op te geven. Vanaf groep 5 zie en hoor ik de laatste jaren wel gemopper op het slechte handschrift van leerlingen. Zelden is er een gerichte aanpak, concrete feedback net zoals de koppeling naar de andere lessen waar het handschrift een net zo grote rol speelt. Een gevolgde lijn in de ontwikkeling en extra begeleiding, speciaal voor het handschrift ontbreekt. Je komt ze bijna niet (meer) tegen. Wél voor de leerlingen die echt motorische begeleiding nodig hebben. Zonde dat de begeleiding en de focus hiervoor niet of nauwelijks meer aanwezig is want hiermee ondervang je de eerste lees-, spelling- en rekenfouten als er wél tijd aan wordt besteed. Ook de werkhouding en verzorging komt dit dan ten goede.

Overdreven?
Ik loop wekelijks 10 klassen binnen om leerlingen op te halen voor begeleiding in school. Er is géén één leerling die voor zijn of haar handschrift begeleiding krijgt. Terwijl bijna alle leerlingen het wel kunnen gebruiken. Overdrijven? Nee dat doe ik niet! Het is echt zo. Als ik die leerlingen ophaal verbaas ik mij over de getolereerde zithouding, het schrijfgerei, de werkhouding, werkverzorging en de motivatie. 

Om functioneel te kunnen schrijven (leesbaar en zonder veel inspanning) is een relaxte zithouding en pengreep voldoende. In een gratis sessie kan ik je daar meer over vertellen.

Waar gaat dat naar toe?
Ik zie héél veel verkrampte houdingen (opgetrokken schouders, leunend met het hele gewicht op de ellebogen, hangend op de niet-schrijfhand, met een hand onder het hoofd en dan heb ik alle voet en beenhoudingen nog niet eens benoemd). Andere experts zouden zeggen: daar zitten nog reflexen onder die nog niet (voldoende) ontwikkeld zijn. Daar ben ik het mee eens. Echter heeft niet iedere leerling daar last van zodat er ook daadwerkelijk begeleiding voor moet komen.

Waar jij en ik moeite mee (kunnen) hebben is het feit dat leerlingen fouten maken die niet nodig zijn doordat ze slordig schrijven.
Het werk niet kunnen ontcijferen én het getolereerde excuus: het staat er toch, ik heb het toch gedaan? Zijn ook van die invloeden waaraan je kunt zien dat het achteruit gaat met het handschriftonderwijs.
Ja het staat er, ze hebben het gedaan. Niet voor ons, maar voor zichzelf! Leer ze het belang van een goed handschrift. Zo voorkom je dus een hoop bijkomende effecten op de leer- en werkprestaties.

Voordelen
Hoe fijn is het dat je als kind leesbaar en zonder moeite kunt schrijven, je terug kunt lezen wat je schreef en dat je daar trots op bent?
Je je eigen fouten kunt verbeteren, je aantekeningen terug kunt lezen, vlot kunt meeschrijven tijdens belangrijke vakken (vanaf de middelbare school) zonder zere vingers te krijgen én zelfs complimentjes ontvangt over hoe mooi je kunt schrijven (zo langzamerhand is dat zeldzaam aan het worden).

Meer weten hoe je kinderen kunt helpen rondom het schrijven? Boek een gratis sessie en ik geef je advies voor jouw specifieke situatie waarbij je minimaal 2 praktische direct toepasbare tips krijgt.
[otw_shortcode_button href=”https://rtpraktijk-inzicht.nl/gratis-online-sessie/” size=”medium” icon_type=”general foundicon-right-arrow” icon_position=”left” shape=”round” color_class=”otw-greenish”]Gratis sessie[/otw_shortcode_button]

Heb ik je aan het denken gezet over het belang van een goed handschrift? Gaaf als je dat met mij of anderen wilt delen via social media.