Deze open deur brengt je twee gouden adviezen met bijbehorende tips!

… zijn ‘houd het simpel’ en ‘doe het gewoon’

Écht! Ik pas het op álles toe en geef jou voor bewegend leren in je klas of praktijk ditzelfde advies. Misschien is het een open deur voor je maar kijk eerst maar eens of je al aan de onderstaande tips hebt gedacht die horen bij de adviezen van vandaag.

Zo simpel is het

Inmiddels bestaat mijn bedrijf (RT praktijk Inzicht) bijna 4 jaar. Toen ik als ‘groene’ ondernemer net kwam kijken ben ik stap voor stap op zoek gegaan naar kennis en ervaring op het gebied van ondernemen. Al snel volgde ik héél veel webinars met gratis kennis over allerlei aanverwante onderwerpen waar ik nog niks vanaf wist (en soms nog helemaal niet nodig had op dat moment). Nu zal ik je de verdere details besparen maar toen ik destijds met mijn business coach in zee ging vertelde ze al snel één ding: ik doe aan simpel. Zó doe ik het tegenwoordig ook. Business-wise maar ook in mijn begeleiding met kids en professionals, gesprekken met ouders en scholen. Waarom moeilijk doen als het simpel kan?

Doe wat goed voelt voor jou

Voor bewegend leren werkt het precies hetzelfde. Ik vind dat je -zeker als je ‘startend’ fan bent van bewegend leren- simpel moet beginnen. Als je gaat starten ( of net begonnen bent) met bewegend leren dan is alles leuk en wil je direct overal mee aan de slag. Maar DOE DAT NIET!
Kijk naar wat werkt voor jou! Wat is je achterliggende doel en maak daar een simpel plannetje bij.
Ik weet nog toen ik mijn eerste bewegend leren training volgde dat ik direct met alles tegelijkertijd in mijn groepen (ik stond toen voor meerdere groepen op school) wilde starten. Dat leidde uiteindelijk tot vastlopen in mijn eigen hoofd… Ik ben namelijk een echte denker. Dat moest anders

Een gedegen plan

Ik heb mij voorgenomen om eerst eens na te denken over de doelen die er voor de leerlingen nog aan kwamen in de periode die toen voor mij lag (de laatste weken van het schooljaar, eigenlijk net zoals nu deze periode waar jij in zit). Daarbij ben ik gaan kijken naar wat ik inmiddels aan kennis en ervaringen in mijn ‘rugzak’ had en vanuit dat punt heb ik een plan gemaakt. Ook ben ik gaan kijken naar wat ik al in mijn groepen aan materialen had. Dat scheelde weer tijd 🙂

Kies één doel, één vakgebied, één activiteit

Dus met één lesdoel voor één vakgebied ben ik toen gaan kijken naar wat ik wilde inzetten.
Ik heb er één activiteit bij uitgekozen en die in de klas met een aantal leerlingen samen gedaan. Dit heb ik daarna één keer aan de hele klas uitgelegd en laten zien. Daarbij heb ik meteen de doelen, verwachtingen en regels voor hen inzichtelijk gemaakt. Daarna kwam het ‘ripple’ effect (zoals een steentje dat ketst op het water en het water in kringetjes in beweging zet). Ik zette een aantal leerlingen met de activiteit aan de slag, steeds nieuwe leerlingen werden er aan een klein groepje toegevoegd of mochten alvast kijken om het vervolgens zelf te proberen. Zo hebben de leerlingen het in één week allemaal gedaan en werkte dit voor mij en de leerlingen. Zij wisten hoe ik het wilde hebben, wat er van hen verwacht werd en de structuur bood rust. Probeer het maar eens! Je hoeft namelijk niet altijd bewegend leren op het plein of in de speelzaal met de hele groep te doen, sterker nog, ik adviseer het je niet eens 🙂

Gewoon doen

Kijk eens naar jouw leerlingen en de doelen waar je nog aan gaat werken met ze. Waar kun jij bewegend leren inzetten? Daarna is het tijd om het uit te voeren. Niet eeuwig de materialen zo mooi mogelijk maken of eindeloos lamineren (ik denk ook echt wel aan je werkdruk). Dus houd het simpel en ga het ‘gewoon’ doen. Als je tips wilt om activiteiten in je groep of begeleiding toe te passen kun je altijd nog één van mijn 5 eenvoudige en direct toepasbare tips voor de spelling- en rekenles inzetten. Volg simpelweg de beschrijving uit de vorige alinea en je zult het prima doen!
Laat je mij weten hoe het je is vergaan? Dat kan simpelweg door hieronder een berichtje achter te laten.

Nog meer inzicht

Heb je het idee dat je hier eerst liever nog wat over wil sparren? Ik help je graag in een online ‘inzicht’ sessie waarbij je 2 gouden tips ontvangt én ook in jouw situatie kunt starten om deze laatste weken met je leerlingen te bewegen naar het einde van het schooljaar.

[otw_shortcode_button href=”https://rtpraktijk-inzicht.nl/gratis-online-sessie/” size=”medium” icon_type=”general foundicon-right-arrow” icon_position=”left” shape=”round” color_class=”otw-greenish”]Ja ik wil een GRATIS inzicht sessie[/otw_shortcode_button]