3x een samenvatting bij begrijpend lezen met behulp van ondersteunend tekenen

Ik wil ondersteunend tekenen wel inzetten bij het maken van een samenvatting maar hoe doe ik dat dan? Het is een vraag die regelmatig op mijn pad komt als ik met professionals praat over ondersteunend tekenen (bij TOS). TOS= taalontwikkelingsstoornis. Je kunt op 3 manieren de handige tool ondersteunend tekenen inzetten bij begrijpend lezen: Je
lees meer

Ik was zó boos!

Schooltje spelen Als klein meisje wist ik het al vroeg: ik wilde juffrouw worden. Mijn broertje en knuffels hebben uren bij mij in mijn kring gezeten terwijl ik met mijn broertje schooltje speelde. Ik wilde zo graag kinderen helpen die het leren lezen, schrijven (spellen) of rekenen erg moeilijk vonden. Ploeteren Zelf was ik een
lees meer

Volgens mij hebben wij geen TOS leerlingen

In de afgelopen weken heb ik met verschillende onderwijsprofessionals gesproken over ondersteunend tekenen (bij TOS). Vaak kwam de vraag wat is nou een TOS precies? Volgens mij hebben wij geen leerlingen met TOS. Een TOS (taalontwikkelingsstoornis) is een stoornis in de hersenen waarbij de taal minder goed wordt verwerkt. Een mens (het gaat niet over
lees meer

De verwarring is compleet

Ik wist niet wat ik deed Deze uitspraak van een moeder heb ik jaren geleden al eens in het blog ‘Begrijp jij het?’ gebruikt. De verwarring die was ontstaan werd nu langzaamaan duidelijk. Hoe? Doordat haar kind bij mij de training ‘Alle teksten de baas’ volgde. Zij leerde ook langzaamaan bij doordat ze met haar
lees meer

3 redenen waarom lezen niet lukt

In groep 3 begint het pas écht Heb ik menig ouder én groepsleerkracht horen zeggen. In groep 3 gaan de leerlingen in hoog tempo leren lezen, spellen, schrijven en rekenen (en natuurlijk ook nog tig andere dingen leren ze daar en later in de volgende groepen maar ik concentreer mij dit keer even op de
lees meer

Ken je die mop van de muis en de olifant in de bios?

Een muis zit in de bioscoop maar een olifant zit op de stoel voor hem. Na de pauze gaat de muis voor de olifant op de stoel zitten en zegt: ‘Zo nu weet je ook eens hoe dat voelt.’ De clou van de mop Wat dan? Is de vraag die ik stelde aan mijn leerling.
lees meer

3 misverstanden over bewegend leren

Er zijn meer dan 3 misverstanden maar ik help deze 3 alvast graag de wereld uit. Ik hoop hierdoor van harte dat jij ook met bewegend leren aan de slag gaat. Als je bewegend leren al gebruikt hoop ik dat je besluit, dit structureler in te bouwen in je begeleiding. Misverstand 1: je moet met
lees meer
Inzicht in bewegend leren

Staat jouw elastiekje opnieuw op spanning?*

*Meteen even de titel uitleggen: ik bedoel dit in positieve zin (jezelf uitdagen). Je hebt een lange zomervakantie gehad, HEERLIJK! Hopelijk heb je fijn kunnen uitrusten, mooie nieuwe herinneringen gemaakt, heb je van het mooie, warme weer genoten en kun je dit schooljaar weer fris en fruitig starten. Als dat zo is dan ben ik
lees meer

Meer dan de helft van de kinderen met een dyslexieverklaring heeft geen dyslexie.

  Je zal het maar hebben: dyslexie. Heel vervelend want dan heb je een stoornis in je brein die er voor zorgt dat je moeite hebt met technisch lezen en eventueel ook spelling.In 2016 is er in de media veel aandacht geweest nadat er zoveel leerlingen in ons land een dyslexieverklaring kregen. Vanuit het ministerie
lees meer

Bewegen jouw leerlingen allemaal hetzelfde?

Als je in onderwijsland al even meegaat ken je vast deze uitspraak wel over leerlingen die allemaal hetzelfde doen: Als kinderen dezelfde kip knippen, kunnen ze hun ei niet kwijtMarcel van Herpen Dat is een waarheid waar je niet omheen kunt. In kleuterklassen zie je vaak (nog) de traditionele werkwijze waarbij alle kleuters uit dezelfde
lees meer

Noem het beestje bij de naam

Ken je dat? Dat je leerlingen en mensen om je heen een woord anders hoort benoemen dan dat het daadwerkelijk heet? Het kan irritatie opwekken bij je of je niks interesseren (dat laat ik bij jou). Ik geef je een paar voorbeelden van woorden die mensen anders benoemen maar je kent vast nog meer voorbeelden
lees meer

Had ik DAT toen maar geweten…

WAT dan? Hoor ik je denken? Nou specialistische kennis over hoe je een leerling in de klas kunt begeleiden met een taalontwikkelingsstoornis (vanaf nu in dit blog een TOS genoemd). Een aantal jaar geleden trof ik in mijn middenbouwklas een leerling, waarvan we op school wisten dat hij een TOS heeft (ja het verdwijnt niet
lees meer

Bewegend leren zorgt voor werkplezier

In het weekend van 23 april stond er in het AD een stuk over Klassewerkplek van Paul Baan. Hij is oprichter daarvan omdat hij als zijinstromer merkte dat het werkplezier soms ver te zoeken is in het onderwijs. Als remedial teacher werk ik op meerdere scholen en heb ik in de praktijk leerlingen van diverse
lees meer

Do’s and don’ts voor bewegend leren bij slechts één vakgebied

Als ik met onderwijsprofessionals in gesprek ga over bewegend leren, dan hoor ik vaak: ja wij willen bewegend leren alleen inzetten voor het vakgebied rekenen. Dat is een keuze die zij gemaakt hebben, echter blijkt vaak dat die keuze (nog) niet doordacht is.Dus ik heb dan natuurlijk altijd een paar doorvraag-vragen achter de hand.Als het
lees meer

Werken met ondersteunend tekenen (bij TOS)

Ondersteunend tekenen is: de gesproken boodschap, direct ondersteunen met een tekening terwijl die boodschap vertelt wordt. Je tekent alleen de kern mee. De tekening bestaat uit weinig details en wordt met woorden ondersteund. Je kunt dus spreken van een getekende samenvatting. Wat is een TOS? Als je (nog) niet bekend bent met een TOS (taalontwikkelingsstoornis),
lees meer

Bewegend leren is voor iedereen het beste! Toch?

Bewegend leren is nog steeds helemaal hot en happening. Van kleuters tot in het VO wordt er steeds meer gewerkt met beweging tijdens de lessen. Dit kan bij instructie, bij inoefening of bij het controleren van de lesdoelen. Soms wordt bewegend leren nog als tussendoortje ingezet. Ook komt het voor dat er zelfs tijdens het
lees meer

Gaan we nou rekenen of tekenen?

Als ik op school voor rekenen een groepje begeleid dan zitten ze soms op hun wisbordje te tekenen tijdens het wachten of onder de instructie (en dan geen visuele aantekeningen maar een smiley ofzo). Ik grap dan wel eens: je komt hier om te rekenen, niet om te tekenen. Niets is minder waar Eigenlijk zet
lees meer

Onthouden en onderhouden

Dat is waar automatiseren over gaat. Het onthouden van informatie, die heel vlot weten op te roepen doordat de geleerde stof goed onderhouden is met vele oefenmomenten. Als ik je moeder vraag om je midden in de nacht wakker te maken, dan moet je direct kunnen antwoorden.Mijn juf uit groep 4 en 5 Tsja, ik
lees meer

Waarom kruipen, zwemmen en fietsen zo belangrijk zijn om te kunnen leren

Als je kinderen hebt of met ze werkt, dan houd je de ontwikkeling van hen in de gaten. Je weet dat er bepaalde mijlpalen zijn: kunnen zitten, kruipen, lopen, praten enz. De mijlpaal kruipen is voor begeleiders een hele interessante. Als een kind later in de ontwikkeling een leerprobleem of achterstand blijkt te hebben dan
lees meer

Ik weet niet waar ik moet beginnen

… met het realiseren van bewegend leren in mijn klas. “Ik heb mijzelf dit als doel gesteld maar ik krijg het niet van de grond.” Het is iets wat ik veel hoor als ik een nascholing, training of webinar geef over bewegend leren.Nou vind ik dat alleen maar fijn, want dan kan ik ze erg
lees meer

De invloed van gedrag, werkhouding en -verzorging op het schooladvies

Lezers tip: zit jouw kind of leerling nog niet in groep 8? Ook dan kun je hier nuttige informatie lezen wat voor hem of haar van toepassing is want elk aspect van het leren en ontwikkelen is belangrijk. 10 minuten gesprekken Het is november en dus worden er in groep 8 oudergesprekken gevoerd over het
lees meer

Niet loslaten maar anders vasthouden

Deze afbeelding is van freepik.com Het is een mooie quote om mee te starten en past bij veel onderwerpen. Dit keer past de quote bij de motoriek van de leerling.Zoals je misschien al weet geef ik op woensdagavond 6 oktober (20:00 uur) een webinar over de motoriek van de leerling. De motoriek van de leerling
lees meer

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is…

Afbeelding via freepik.com …wat een kind vertelt met de motoriek. Als je eens om je heen kijkt, kinderen in het wilde weg observeert, dan vallen er altijd direct dingen op. Onder andere de volgende aspecten: uiterlijke kenmerken hulpstukken zoals een bril, beugel, gehoorapparaat motorische vaardigheden Over de motoriek van de leerling wil ik het met
lees meer

Bewegend leren inzetten bij woordenschat moet je doen!

afbeelding via freepik.com Moeten is een groot woord maar laat het een dringend advies aan je zijn, om bij het ‘vakgebied’ woordenschat bewegend leren in te zetten om nieuwe begrippen goed in het geheugen te prenten. Woordenschat is vooral van belang bij begrijpend lezen en in ons dagelijks taalgebruik zijn we er volop afhankelijk van.Als
lees meer

Let daar maar eens op!

De rapporten zijn weer in aantocht.In deze weken voor de zomervakantie is het altijd spannend: zijn de leerlingen gegroeid? Hoeveel dan? Is dat terug te zien en als er wat anders zichtbaar is, hoe komt dat dan?Als leerkracht was ik daar altijd druk mee en nu als remedial teacher ook nog steeds. Ik analyseer mij
lees meer

Ik ben handelingsverlegen

Het is iets wat nóóit zo dagelijks gezegd wordt in een school. Leerkrachten geven niet graag aan dat zij handelingsverlegen zijn. Ik deed dat in mijn eerste leerkrachtjaren ook niet maar bedacht mij toen: ik begin net, ik weet nog niet alles dus ik kan het beter vragen. Ik weet nog goed dat wij vanuit
lees meer

Als je doet wat je altijd deed…

…dan krijg je wat je altijd kreeg. Tsja het is een waarheid als een koe, deze uitspraak.Je kunt deze quote op elke situatie toepassen. Toepassen Als je gezonder wilt eten omdat je beter in je vel wilt zitten, een aantal kilo wilt afvallen of energieker wilt worden, maar je blijft ongezonde producten in huis halen,
lees meer

Het belang van handelend leren

Bewegend leren is in mijn ogen handelend leren: leren met je hele lijf.Als je actief bezig bent met leerstof landt de stof beter. Er zijn verschillende boeken vol geschreven en studies naar gedaan, over hoe dat werkt in het brein. In mijn vorige twee blogs droeg ik je verschillende fijne boeken over bewegend leren i.c.m.
lees meer

Spieken ‘moet’ verplicht worden

Ja! Je leest het goed. Ik wil echt pleiten voor spieken op school.Niet het het afkijken bij je buurman of buurvrouw tijdens een toets maar om te zorgen dat leerlingen spellingregels beter kunnen hanteren. Regels Spieken is ‘verplicht’ bij mij in de spellingbegeleiding.Waarom? Daar leren ze toch niks van? Hoor ik je denken…Door zelf de
lees meer

5x een fantastisch boek dat ik graag met je deel

In mijn vorige blog beschreef ik al 3 boeken. Dit is het vervolg van mijn persoonlijke aanraders omtrent bewegend leren en het brein. Hieronder volgen nog 5 boeken door mij belicht. Pik er voor jezelf uit wat interessant is want het is een lang blog geworden. Dyslexie en touwtje springen- Marijke van Vuure Dit boek
lees meer

Mijn persoonlijke aanraders

Nu ik mij de afgelopen jaren gespecialiseerd heb in het onderwerp bewegend leren, heb ik door de tijd heen aardig wat cursussen en opleidingen gedaan en een aantal boeken gelezen. Ik krijg regelmatig de vraag welke theorie ik gebruik en welke boeken ik aanraad. Daarom deel ik dit keer in willekeurige volgorde drie boeken om
lees meer

Spelen met spellen

Keek jij vroeger ook naar The A-team? Dan ken je vast de onderstaande uitspraak wel. Die uitspraak klopt voor mij als een bus. Ook ik ben er dol op als een plan werkelijkheid wordt. I love it when a plan comes together- Hannibal The A-team Samenwerking Afgelopen zomer ben ik een samenwerking aangegaan met Marian
lees meer

Voornemens worden behaalde doelen in 2021!

2021 wordt ons jaar Dat is wat veel mensen roepen nu we net het nieuwe jaar in zijn gegaan.Veel mensen blikten rond oud en nieuw terug en maakte nieuwe voornemens maar wat zorgt er nou precies voor dat je je voornemens ook waarmaakt? Zijn jouw doelen al gestrand? De eerste voornemens stranden al in deze
lees meer

Het is net als leren fietsen

Op mijn mooie rood met witte Loekie fiets leerde ik jaren geleden fietsen aan de zijkant van ons huizenblok. Ik begon met zijwieltjes. Nadat ik daar genoeg mee geoefend had en goed mijn evenwicht kon bewaren, mocht ik leren om zonder zijwielen te fietsen. Natuurlijk ging dat niet vanzelf. Er was een hoop doorzettingsvermogen voor
lees meer

Cito druk, bezwijkt jouw kind onder die druk?

Nee de cito toetsen zijn niet het belangrijkste, er wordt gekeken naar de ontwikkeling van het kind van groep 1 tot en met groep 8. Ja dat klopt deels. Niet iedereen weet dat vanaf groep 6 begrijpend lezen en rekenen de belangrijkste peilers zijn waar het eindadvies van een groep 8 leerling ‘vanaf hangt’. Daarom
lees meer

De eindtoets komt er aan. Hoe houd ik het niveau op peil?

Toen ik in groep 8 zat kreeg ik mijn schooladvies op basis van de cito eindtoets die toen nog leidend was voor mijn vervolgonderwijs. Helaas presteer ik op stressvolle toets momenten nooit op mijn best dus kreeg ik een lager advies dan wat ik aan kon. Ik wist dat ik meer in mij had dan
lees meer

Snap ‘et dan

Op steeds meer scholen wordt er overgestapt op IPads en Snappet (digitale vorm van lesgeven voor verschillende vakken zoals rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen en meer). In DIT blog schreef ik al dat niet alle verandering een verbetering is. Ik vind het geen verbetering voor scholen. Sterker nog… mijn onderwijs-haren gaan er rechtovereind van staan
lees meer

Geen beweging in te krijgen

Heb jij dat ook wel eens? Dat je het gevoel hebt dat jezelf niet in beweging kunt komen? Misschien ervaar je dat nu wel tijdens de omslag naar het herfstweer. Ik spreek wekelijks veel verschillende collega’s (leerkrachten, IB’ers maar ook remedial teachers, kindercoaches en logopedisten). Zowel in de begeleiding op school als in de praktijk
lees meer

Ik haat lezen

Als je mij ook maar een beetje kent weet je dat ik nooit zal zeggen dat ik lezen haat.De uitspraak: Ik haat lezen Is er één die je in het onderwijs steeds meer hoort. In de internationale onderzoeken over lezen komt Nederland helaas elke keer slechter uit de test.  Lezen is een proces dat niet
lees meer

Zet jij ze in beweging?

Tijdens de training Beweeg en leer tijd voor actie  vertel ik aan leerkrachten, IB’ers, remedialteachers, logopedistes en kindercoaches waarom het zo belangrijk is dat kinderen bewegen tijdens lessen en over het belang van een goede motoriek. Vanuit de overheid is er ooit de vraag geweest of scholen leerlingen meer konden laten bewegen i.v.m. steeds meer
lees meer

Zoeken in een encyclopedie

Doe jij dat nog? Ik niet. Zoeken in een encyclopedie is echt zó uit de vorige eeuw. Ja sinds het bestaan van het internet zoeken we de meeste informatie op online. Heel soms nog in een boek, atlas of encyclopedie. Alleen valt te betwisten hoe betrouwbaar sommige online informatie is. Je moet weten waar je
lees meer

Het museum, een grote inspiratiebron

Schilderij van Pieter Bruegel- de Oude 1559 met 125 spreekwoorden en gezegdes, hangt in het Frans Hals museum in Haarlem In de vakantie gaan we graag op pad. De afgelopen twee blogs die ik schreef, gingen daar ook over namelijk over de markt en over de sneltrein. Vandaag neem ik je mee in mijn museum
lees meer

Met de sneltrein naar Zandvoort…

Wat was jouw linkje toen je de titel las? Dacht je: …heerlijk! Doe mij maar een retourtje met de trein naar zee? …oh nee te veel gedoe met die mondkapjes op i.v.m. het Corona virus? …tsjoeke tsjoeke tuut! (De hit van topstars uit 2006?) …liever niet naar Zandvoort maar een andere bestemming met de trein
lees meer

De markt: van alle markten thuis!

Vroeger ging ik als klein meisje vaak op woensdag met mijn moeder mee naar de markt en op zaterdag met mijn oma of tante. Ik heb daar fijne herinneringen aan. Oei!    Een poosje geleden keek ik met een kind in een boek en die zag allemaal witte tentjes ten midden van een plein… Wat
lees meer

Oh nee! Ontleden

Toen ik in de midden-/bovenbouw zat van de basisschool kreeg ik ook het ontleden aangeleerd. Ik was dol op schrijven dus al die taallesjes waarbij we de zinnen moesten overschrijven uit ons boek, gingen mij makkelijk af.  Gewapend met gekleurd potlood en liniaal gingen we onderstrepen. Ik was goed in ontleden, dat maakte natuurlijk wel
lees meer

Waterpret met bewegend leren

De laatste weken op school zijn fijne weken om de reeds geleerde stof te herhalen voor wat betreft automatiseren. De methodes zijn bijna uit, het is deze week extreem warm dus tijd om bewegend leren in te zetten met wateractiviteiten. Hieronder een aantal tips voor zowel rekenen, (begrijpend)lezen én spelling. Sponzen Schrijf antwoorden van de
lees meer

HELP! De cito toetsen staan voor de deur!

De kinderen zijn deze week voor het eerst na een periode van thuisonderwijs weer met elkaar als complete groep in één klaslokaal en dat in de toetsmaand… Veel scholen besloten toch om de doorgaande lijn in de ontwikkeling van de kinderen te willen meten in deze toetsmaand. Een enkele school heeft besloten de toetsen over
lees meer

De twee beste adviezen die ik opgevolgd heb…

Deze open deur brengt je twee gouden adviezen met bijbehorende tips! … zijn ‘houd het simpel’ en ‘doe het gewoon’ Écht! Ik pas het op álles toe en geef jou voor bewegend leren in je klas of praktijk ditzelfde advies. Misschien is het een open deur voor je maar kijk eerst maar eens of je
lees meer

Hier kan ik enorm van genieten…

Waar ik nog meer van kan genieten? Dat lees je HIER Heb jij dat ook? Dat jij zo kan genieten en ontspannen van iets waardoor je helemaal opgeladen bent voor je volgende werkmoment? Ik heb dat met dansen. Niemand komt aan mijn donderdagavond moment in de sportschool terwijl ik SH’BAM en BODYJAM doe. Helaas gooide
lees meer

Waar is de Robin Hood in jou?

Jouw bijdrage doet er toe! Helpen dat is waar jij als onderwijsprofessional erg goed in bent. Je hebt een groot hart en wil iedereen helpen. Nu de onderwijssituatie in Nederland nijpend is (je kunt niet eens naar school als kind), komt jouw talent in de knel want je staat ineens niet meer voor de klas
lees meer

Online begeleiding in tijden van onzekerheid

Sinds zondagavond 15 maart is besloten dat de kids van het basisonderwijs thuis mogen blijven van school i.v.m. het Corona virus. Misschien denk je wel: HELP en nu dan? De stress neemt toe. Hoe organiseer je dat en ook hoe kun je nu in deze tijd toch je kids voorzien van aanbod?Minimaal 3 weken –
lees meer

Met de juiste combinatie…

Vorige keer schreef ik over 4 redenen die je tegenhouden om te starten met bewegend leren in je begeleiding.  De nummer 1 heb ik voor vandaag bewaard: Ik heb een combinatieklas   Veel leerkrachten verzuchten dit als het gaat om ‘makkelijker’ les geven. Zij denken dat dat niet lukt. Wees slim: ga lesstof/ opdrachten combineren.
lees meer

Doe je ogen maar eens dicht… Zie jij het?

En??? Zie jij het voor je? Een vraag die ik veel stel tijdens het begeleiden van kids die moeite hebben met begrijpend lezen. Zelfs ik doe dit nog dagelijks Waarom? zul je misschien denken. Nou ga maar eens na, als je je probeert voor te stellen wat je leest blijft het beter hangen. Op dit
lees meer

4 redenen die jou tegenhouden om bewegend te leren

Afgelopen week gaf ik weer de eerste teamtraining van 2020. Dit keer was ik uitgenodigd in het speciaal basisonderwijs. Tijdens de teamtraining bleek dat er leerkrachten zijn die beren op hun weg zien. Ze staan wel achter het nut van bewegend leren maar voor hun klas werkt het niet. Het gaat om deze redenen:  
lees meer

Intiemer kan niet… toch?

Voorlezen, dat is intiemer dan tv kijken- Tosca Menten Vandaag staat er een stuk in het AD over de start van de Nationale voorleesdagen waarin Tosca vertelt dat voorlezen intiemer is dan tv kijken. Dat ben ik helemaal met haar eens want je hebt immers alle aandacht van je kids/leerlingen, je zit er knus bij,
lees meer

Een verandering is niet altijd een verbetering

In onderwijsland ontkomen we er niet aan: veranderingen. Om altijd maar zo vernieuwend mogelijk les te geven is een interessante gedachte: de wereld verandert dus we moeten mee veranderen qua methodes en leerstijlen. Mee eens. Maar staan we (onderwijsprofessionals, methode- en toets makers) ook genoeg stil bij wat dit doet met de leerlingen? Zijn de
lees meer

Prestatiedruk: hoe hoog leg jij de lat?

Doe jij er aan mee om voor jouw kind of leerling die lat zo hoog mogelijk te leggen? Tja… de cito’s staan na de kerstvakantie weer voor de deur en ouders klopten massaal aan voor hun kids om ze nog even ‘op te krikken’ naar een hoger niveau. Zij leggen de lat erg hoog en creëren hiermee
lees meer

Leren door te bewegen- zó belangrijk!

In de afgelopen jaren zijn veel leerkrachten en scholen aan de slag gegaan met bewegend leren of meer bewegen. Vanuit de overheid is verteld dat meer beweging voor leerlingen beter is omdat onderzoekers dit hadden onderzocht.Natuurlijk is het goed voor leerlingen om veel te bewegen aangezien ze lange tijden op school stil zitten en niet
lees meer

Oefenen voor de DMT? Nee ik zou het niet doen!

De citotoetsen (waaronder de DMT) staan in januari en februari alweer voor de deur en nu beginnen ouders zich al zorgen te maken over deze toetsen en vragen zich af wat zij er thuis nog extra aan kunnen doen. DMT De drie minuten toets (DMT) is zo’n toets. Het is een woordleestoets waarbij kids in
lees meer

Synowatte?

Synoniemen! Ze zijn van groot belang in een tekst. Om de tekst te kunnen begrijpen moet je weten wat je leest. Maar wat zijn synoniemen dan eigenlijk? Synoniemen zijn verschillende woorden die (bijna) hetzelfde betekenen. Een voorbeeld hiervan is: najaar-herfst. Groep 6 Als je een informatieve tekst voor je neus hebt dan worden synoniemen vaak
lees meer

Statistieken in groep 8? Alsjeblieft niet!

Afgelopen donderdagochtend zat ik niets vermoedend in de auto. Op weg naar de school waar ik als remedial teacher werk en hoorde het nieuws op de radio: de plannen van de denktank voor het ‘curriculum.nu.’ Mijn nekharen gingen rechtovereind staan na het horen van de zin dat ze saai onderwijs willen voorkomen en dus alvast
lees meer

Bewegend leren- dat óók nog!

Leerkrachten ‘moeten’ al zoveel naast hun basis aanbod aan lessen toevoegen. Denk maar eens aan het werken aan de 21st century skills (want ja we moeten de leerlingen wel voorbereiden op de nieuwe ontwikkelingen in de maatschappij), techniekdagen, relatie & seksualiteit en meer. Dan heb ik het nog niet eens over nieuwe vergaderstructuren en methodes
lees meer

Bewegend leren- Daar worden alle kinderen druk van…

Als je bewegend leren wel eens in je klas hebt toegepast, dan weet je dat kids in de klas niet druk worden VAN bewegend leren maar druk zijn MET bewegend leren. Oftewel… met de lesdoelen die behaald zullen worden aan het eind van de les waarbij de kracht van beweging wordt ingezet om actief tot
lees meer

Begrijpend lezen is net als een escaperoom

Ik hoor je denken, dat kan toch niet? Nou denk er maar eens over na. In een escaperoom heb je bepaalde vaardigheden nodig net als bij begrijpend lezen. In dit blog richt ik mij op een aantal vaardigheden van begrijpend lezen en volgt er binnenkort weer een ander blog over andere vaardigheden of andere stappen
lees meer

Visualiseer jij ook?

visualiseren Visualiseren. Het is een onderwerp waar de laatste tijd een hoop aandacht aan wordt gegeven op het gebied van begrijpend lezen. Alleen is dit niets nieuws. Visualiseren is namelijk één van de vaardigheden die je moet kunnen toepassen om te begrijpen wat je leest (en hoort als je bijvoorbeeld een opdracht krijgt of met
lees meer

Onderzoek- Echt niet! Écht wel!

Wist je dat…… onderzoek vaak een negatieve lading heeft?… onderzoek helemaal niet negatief is?… onderzoek juist oorzaken of verbindingen aan het licht kan brengen? Zo begon ik mijn instagram post op 17 juli en besloot dat er een blog moest komen over onderzoek want ik merk aan ouders dat ze er niet happig op zijn
lees meer

Vakantie tips- zo beleef je de vakantie optimaal

In dit blog geef ik je leuke vakantie tips om samen met je kind te doen. Van gratis tot betaald en educatief of gewoon voor de lol.
Ja ik beloofde het al op mijn facebookpagina: een extra blog vol met vakantie tips voor iedereen. Voor zowel thuisblijvers als vakantiegangers. Natuurlijk kan de eerste tip niet ontbreken in mijn lijstje voor jullie aangezien ik voorstander ben van het (voor) lezen.Het is een lees- en luister tip: De vakantiebieb- app Lekker genieten van verschillende boeken
lees meer

Begrijpend lezen, daar gaat begrijpend luisteren aan vooraf

In dit blog deel ik het belang van de voorloper voor begrijpend lezen: begrijpend luisteren. Hierover vertel ik ook dat die vaardigheden naast het begrijpend lezen zich blijven door ontwikkelen.
Vaak komen ouders hun kind aanmelden met een hulpvraag voor begrijpend lezen.In de afgelopen jaren is dan gebleken dat het kind moeite heeft en/ of de resultaten dalen naarmate de stof moeilijker wordt. De voorloperEigenlijk begin je al met de voorloper van begrijpend lezen zodra je kind je hoort en daar het begrip aan kan
lees meer

Bewegend leren met kleuters kan wél

deze foto is gemaakt tijdens de workshop die ik vorige week gaf Heb jij het al toegepast: bewegend leren bij kleuters of in je eigen groep/ begeleiding? En dan bedoel ik niet als energizer maar écht zodat het een doel heeft naast ‘even’ bewegen en dat het leuker is voor de leerlingen. Vaak hoor ik
lees meer

Verbinding leggen

De afgelopen twee jaar heb ik mijn kennis uitgebreid over TOS (taalontwikkelingstoornissen). Waardevolle kennis die ik af en toe met je deel via mijn facebook of instagram.In dit blog gaat het over woordenschat en de verbindingen tussen woorden. Woordenschat = letterlijk: je schat aan tot nu toe opgedane woorden. Verbinding leggen tussen die woorden is
lees meer

Een goed handschrift is het halve werk

Herkenbaar?!Hoe is het gesteld met het handschrift van jouw kind of leerling?Vorige week deelde ik een foto op mijn facebookpagina over een dictee. De leerling twijfelde over de schrijfwijze van 2 woorden. Meerdere lezers twijfelden ook, echter over wat er zou moeten staan. Het was voor sommige niet leesbaar en te herleiden. De ‘r’ en
lees meer

Begrijp jij het?

Ik leer nu zelf ook weer bij, nu mijn kind bij jou in de begeleiding zit Vorige week vertelde een moeder dit aan mij, dit ging over de begeleiding voor begrijpend lezen. Hoe mooi is dat? Dat zijn 2 mensen die ik tegelijk kan helpen met begrijpend lezen. Eerlijk gezegd was dit niet de eerste
lees meer

Tik met je neus de tekst aan

Tsja… ik deed hard mijn best om aan de wedstrijd mee te doen… ik ben er niet zo goed in (GELUKKIG MAAR!) WedstrijdjeHet lijkt wel of kids steeds vaker onbewust een wedstrijdje doen wie met zijn neus de tekst kan raken (en dus met hun ogen te dicht op de tekst zitten) terwijl ze aan
lees meer

Zie jij het verband?

EHBB: Eerste hulp bij begrijpend lezen 🙂 Een verbandje leggen doe je toch alleen bij EHBO? Nee hoor ook bij begrijpend lezen! In de groepstraining ‘Alle teksten de baas’ is het steevast een onderdeel dat we behandelen (tekstverbanden). Daarbij is het ook een moeilijk onderdeel want tekstverbanden zijn minder snel zichtbaar dan zo’n EHBO-verband en
lees meer

Tellen op je vingers kan écht niet meer

Op het moment dat ik dit blogbericht schrijf (na de halfjaarlijkse Cito-toetsen) wordt van de leerlingen in groep 3 en hoger verwacht dat zij niet meer op hun vingers tellen zodat zij de sommen kunnen automatiseren (binnen 3 seconde goed oplossen). Echter komt hier de crux, leerlingen in groep 3,4 of hoger die nog op
lees meer

Liefde/haat verhouding met schrijven

Ik ben dol op schrijven echter ging het aanleren hiervan niet vanzelf. Vandaar de liefde/haat verhouding met deze vaardigheid.Het leren schrijven is een vak apart.Ik heb er 1,5 jaar geleden al eens wat over gedeeld in dit blog. Wat mij deze keer triggerde is de pen of potloodgreep die kids hebben. Ik volg dit jaar
lees meer

Begrijpend lezen: Saai? Belangrijk!

Begrijpend lezen is het saaiste vak op school hoor ik meerdere malen per week. Vaak bijgezet met een diepe zucht. Saai? Welnee, BELANGRIJK! Kortom, we kunnen maar beter proberen dit vak te gedogen/leuk te vinden/ te begrijpen want we hebben het overal bij nodig. Als kind maar zeker ook als volwassenen. “Hmmmm”… hoor ik ze
lees meer

Tafelbootcamp? Is dat tijgeren onder tafels door? NEE! 😉

Door heel het land heen worden sinds een aantal jaren tafelbootcamps gegeven. Ik geef sinds 1,5 jaar in mijn RT praktijk ook 2 keer per jaar een tafelbootcamp. Extreem beeld Veel mensen kennen het begrip tafelbootcamp (nog) niet wanneer ik hierover aan ze vertel. Nee! Het is geen 2 uur lang tijgeren onder tafels door en
lees meer

6 tips voor tijdens de CITO toets

Het is alweer bijna juni en dat betekent dat we ons op scholen opmaken voor de laatste weken van het jaar met daarin de bijbehorende CITO metingen. Dit zijn toetsen die in heel Nederland worden afgenomen zodat we een landelijk gemiddelde kunnen scoren. In Nederland zijn er voor elk vak meerdere methodes ontwikkeld. Vandaar dat
lees meer

Tafels leren door te bewegen, het werkt echt!

Tafels leren kan voor kinderen een hoop ellende betekenen: negatieve ervaringen en gedachtes strijd in huis gevoel van niets kunnen (onthouden) geen vertrouwen in eigen kunnen er tegen op zien om te oefenen Het zijn zo een aantal kenmerken die kinderen (kunnen) ervaren terwijl ze de tafels ‘moeten’ leren. Dit komt omdat het allemaal niet
lees meer

Etenstijd! Rekenen rondom eten deel 3

Aan tafel! Het is etenstijd en rekentijd! Dit is deel 3: Etenstijd, in de serie blogs rekenen rondom eten. Je kunt rekenen tijdens het tafeldekken of meehelpen in de keuken maar toch is het ook een sport om te rekenen terwijl je met elkaar aan tafel zit. Dit hoeft niet perse tijdens het avondeten aangezien
lees meer

In de keuken: rekenen rondom eten deel 2

Rekenen in de keuken Zoals aangegeven in het eerste blog over Rekenen rondom eten is dit het tweede deel. Op school zorgen leerkrachten voor een rijke leeromgeving. Dat wil zeggen dat ze het lokaal zo inrichten dat je kind wordt uitgedaagd tot leren. Die rijke leeromgeving kun je thuis op het gebied van rekenen dus
lees meer

Rekenen rondom het eten deel 1

Soms heb ik van die momenten… dan zie ik overal mogelijkheden in, om te rekenen met kinderen. Zo zat ik van de week aan tafel bij mijn ouders met een aantal gasten. Toen hadden we het over mijn praktijk en de begeleiding en dat je overal wel kunt rekenen of spellen. Ik gaf hun een
lees meer

Verhaaltjessommen: Hoe pak je die aan?

Verhaaltjessommen zijn voor een hoop kinderen verschrikkelijk lastig. Vanaf de kleuters worden verhaaltjessommen aangeboden en getoetst. Wat is er nu zo lastig aan verhaaltjessommen? Voor zwakke lezers (eind groep 4 en hoger) kan bij verhaaltjessommen de moed al in de schoenen zakken want tot en met midden groep 4 worden de verhaaltjessommen op de toetsen
lees meer

Moeilijke woorden: 3 tips om ze te leren en te gebruiken

Heb je dat ook wel eens? Dat er gevraagd wordt: pap/mam/juf/meester “Wat betekent dat? Dat vind ik een moeilijk woord.” En je je dan bedenkt dat je het moeilijke woord niet zo 1,2,3 uit kan leggen. Nu ik ook in groep 6 sta, vliegen de moeilijke woorden ons soms om de oren. We hebben een
lees meer

Schrijven: weerspiegelt je eigen persoonlijkheid

Schrijven… er is de laatste tijd weer een hoop over te doen. Leren we de kinderen in groep 3 nog het gebonden schrift (het aan elkaar schrijven) of tóch maar blokletters? Wat zijn daarvoor dan de gegronde redenen? Aan de hand van mijn ervaringen merk je hoe ik hier tegenaan kijk. Onderaan dit blog vind
lees meer

Dromen, denken, durven, doen!

In mijn vorige blog schreef ik over bang zijn en tóch dapper zijn. Nu ik terugblik op mijn eerste jaar als ondernemer heb ik regelmatig mooie dromen gehad,  bedacht hoe het zou zijn, alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen en tot slot de sprong gewaagd. Op 20.07.2016 was RTpraktijk InZicht een feit, toen heb
lees meer

Dapper zijn, daar gaat bang zijn aan vooraf

Wanneer was je voor het laatst bang? Ik was pas nog bang, Ik was op schoolreis met de kleuters… Lori’s voeren in Avifauna… Dat doe ik écht niet, was mijn gedachte! Liever bang dan dapper op dat moment. Als je mij een beetje kent, dan weet je dat ik bang ben voor  het onverwachte, onberekenbare van
lees meer