Als je in onderwijsland al even meegaat ken je vast deze uitspraak wel over leerlingen die allemaal hetzelfde doen:

Als kinderen dezelfde kip knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt
Marcel van Herpen

Dat is een waarheid waar je niet omheen kunt. In kleuterklassen zie je vaak (nog) de traditionele werkwijze waarbij alle kleuters uit dezelfde jaargroep hetzelfde werkje maken. Deze uitspraak geeft stof tot nadenken m.b.t. werken met leerlingen. Niet alleen bij kleuters en hun knutselwerkjes maar ook in de midden- en bovenbouw want daar doen ze vaak ook allemaal hetzelfde. Denk maar eens aan de rekenles of een willekeurige zaakvak les. Ik beken… ik deed dat als leerkracht ook.  Je ontkomt er niet altijd aan maar wees je er wel van bewust en zorg dat je afwisselt!

Als je bewegend aan het leren bent met je leerlingen dan doen ze wellicht allemaal hetzelfde:

  • een spellingspeurtocht oplossen
  • meten van de oppervlaktes van figuren die je op het plein tekende
  • een estafette met rekensommen

Tsja… is dat erg? Nee dat hoeft niet. Al hoop ik dat je er wel bewust voor kiest en wellicht ook in deze activiteiten op niveau differentieert. Nee? Dat hoeft echt niet moeilijk te zijn. Zelfs in een combinatieklas met 3 klassen is het mogelijk.

Hoe dan?

Om je niet direct de stuipen op het lijf te jagen kun je kiezen voor één en dezelfde werkvorm. Pas dan alleen de kaartjes waarmee geoefend wordt aan en het te beoefenen leerdoel. Zo werken je leerlingen toch op hun eigen niveau en kunnen ze toch allemaal hetzelfde doen. Ik zal je een voorbeeld geven:

Stel… je gaat voor je leerlingen  in groep 4/5/6 (ja het is een voorbeeld) een parcours uitzetten waar ze langs/ over kunnen bewegen. Leg dan aan het begin en eind van de route hoepels of bakken neer met kaartjes erin. Aan de ene groep geef je de opdracht om een som tot 100 bij een antwoord te zoeken, de andere groep oefent met de tafels en weer een andere met de breuken. Jij weet wie welk leerdoel gaat oefenen en kunt de groepjes verdelen. Zo doen ze allemaal hetzelfde parcours maar met een compleet andere inhoud. Heb je een enkele groep? Dan kun je dit natuurlijk ook doen met de niveaus in jouw klas. Differentieer dan in moeilijkheid of hoeveelheid van de oefening. HIER schreef ik er ook al eens over.

Ideaal beeld

Natuurlijk is het nóg meer van waarde als je jouw leerlingen verantwoordelijk kunt maken voor eigen leerdoelen en het meedenken over de actieve werkvormen rondom bewegend leren. Zo wordt het echt zoals de uitspraak is bedoeld: nadenken over de ontwikkeling van de leerlingen en daar op inspelen en ze de autonomie geven om hierin mee te denken.

Ja maar mijn leerlingen…

Natuurlijk kan het zo zijn dat jouw leerlingen nog niet zoveel ervaring hebben met bewegend leren of de regie over hun eigen leerproces. Daarbij kun jij ze dus super goed helpen. Als je wilt kan ik met jou in het nieuwe schooljaar hieraan werken op 23 september van 08:30 tot 12:00 uur. Zo kun jij eerst opstarten in het nieuwe schooljaar en bedenken welke doelen je zou willen ombouwen tot bewegend leren activiteiten die voor jouw leerlingen van belang zullen zijn. Zo start je in jouw gouden weken nog met bewegend leren waarbij niet iedere leerling klakkeloos dezelfde opdracht uitvoert zodat we jouw leerling en zijn of haar leerproces voor ogen houden en hen uitdagen het eigenaarschap hierover te delen met jou.