Het is alweer bijna juni en dat betekent dat we ons op scholen opmaken voor de laatste weken van het jaar met daarin de bijbehorende CITO metingen. Dit zijn toetsen die in heel Nederland worden afgenomen zodat we een landelijk gemiddelde kunnen scoren. In Nederland zijn er voor elk vak meerdere methodes ontwikkeld. Vandaar dat er twee keer per jaar een landelijke meting gedaan wordt. Deze toetsen zijn er om te meten of je kind de aangeleerde stof van het afgelopen half jaar tot zich heeft genomen en nog kan toepassen. Ook zitten er een aantal opdrachten in die meten of je kind al meer aan kan dan de tot nu toe aangeboden lesstof.
Zit je zoon of dochter in groep 7 of 8 dan kan het zijn dat ze ook een CITO entreetoets of een CITO eindtoets hebben gedaan.

Van een aantal ouders kreeg ik afgelopen week de vraag: wat kan ik doen om mijn kind zo optimaal mogelijk te helpen? Vandaar dit blog om het met meerdere ouders/leerkrachten te delen.

Allereerst de tip: leg er geen druk op! Kinderen ervaren op school al meer stress bij de woorden ‘CITO toetsen’ dan op andere toetsmomenten. In de praktijk zijn kinderen soms dagen van slag omdat ze weten dat de toetsen er aan komen.

Kopieerboekje 
Heeft je kind moeite met lezen van teksten, vraag dan of je kind een kopieerboekje mag voor dat vak. Normaal mag er in de boekjes namelijk niet geschreven worden. Een kopieerboekje kan zorgen bij je kind wegnemen en het zelfvertrouwen versterken. Zeker wanneer een kind geleerd heeft dit bijvoorbeeld bij zijn methodetoetsen ook te doen. Dan kan je kind belangrijke woorden met een markeerstift aanstrepen. Dit kan in een leestekst maar ook heel goed bij rekenen. Namelijk de rekentaal en de vraag markeren.

Rekentaal
Aan rekentaal kun je zien wat voor soort som je moet uitrekenen. De woorden ‘verdelen’ en ‘eerlijk’ geven aan dat je een deelsom moet uitvoeren. Woorden zoals ’totaal’ en ‘samen’ betekenen dat je een optelsom moet uitvoeren. Kortom: handig als je die woorden én de rekenvraag dan kunt markeren.

Makkelijk of moeilijk?
Een andere tip is om tijdens de CITO toetsen (maar ook tijdens de methode toetsen) aan te geven met stoplichtkleuren of je kind iets makkelijk, een beetje moeilijk of heel moeilijk vindt. Aan de hand van die 3 kleuren kan je kind voor zichzelf inzichtelijk maken welke opdrachten eerst het beste kunnen worden gemaakt. Zo verspilt je kind niet in het begin al veel nadenk- tijd.
Een laatste tip (naast het op tijd naar bed gaan, niet te veel afspraken inplannen enz.) is dat het helpt als je kind zich aanleert om na elke alinea in een tekst of na elke vraag voor zichzelf even te stoppen. Zichzelf dan af te vragen: snap ik wat ik net gelezen heb en kan ik verder? Zo nee? Dan is het verstandig om het opnieuw te lezen in plaats van te gokken. Zo ja, dan kan hij of zij verder.

 

Heeft jouw kind hier moeite mee en wil je graag dat je kind hierin begeleid wordt, zodat je kind het komende jaar dit in alle situaties toe kan passen? Neem dan contact op en ik reageer binnen 48 uur.

Wil je graag voor rekenen nog een extra tip ontvangen?
Laat dan onderaan dit bericht een reactie achter en ik stuur het je binnen 48 uur toe.

Ik wens alle kinderen weer veel succes de komende CITO weken!