Afgelopen week gaf ik weer de eerste teamtraining van 2020. Dit keer was ik uitgenodigd in het speciaal basisonderwijs. Tijdens de teamtraining bleek dat er leerkrachten zijn die beren op hun weg zien. Ze staan wel achter het nut van bewegend leren maar voor hun klas werkt het niet. Het gaat om deze redenen:

 

Chaos

Tsja… alle veranderingen in een klas zijn gebaat bij een goede introductie die stap voor stap de verandering te weeg brengt. Kids zijn vaak wel in voor iets nieuws als dat in hun voordeel werkt. Is het leuker, uitnodigender? Dan zijn ze voorstander. De leerkracht is degene die vooraf de meeste weerstand ervaart. Ze denken dat kids overprikkeld worden, hier niet mee om kunnen gaan óf … Voor hen een van de redenen om niet over te gaan tot het implementeren van dit wetenschappelijk bewezen middel zodat kids actiever betrokken zijn bij de les, zich beter kunnen concentreren, samen werken, werken aan hun eigenaarschap van hun leerdoelen enz. Wat een gemiste kans!

 

Geen materiaal

Kijk eens in je lokaal of werkkamer wat je al aan materialen tot je beschikking hebt, daarmee kun je vaak al onwijs veel varianten aan spelvormen doen omtrent bewegend leren. Bewegend leren is meer dan alleen buiten op het plein of in een gymzaal met de hele klas tegelijk. Handelend leren is óók bewegend leren. Leren doe je namelijk met al je zintuigen en lichaamsdelen.

 

Tijd

Mijn weekplanning zit al overvol met taal, lezen, rekenen, verkeer, spelling, begrijpend lezen, Engels enz. Nu moet bewegend leren er óók nog eens bij… 

NEE!

Dat zie je verkeerd. Bewegend leren kan juist extreem goed tijdens een deel van een spelling-, reken-, taal- of begrijpend lezen les.

Om onderdelen te automatiseren (spellingregels of type sommen) of  in te oefenen (grammaticale onderdelen) kun je juist gebruik maken van bewegend leren.

De kracht van herhaling is ook in deze combinatie het toverwoord.

 

Het is niks voor oudere kids

Juíst kids uit groep 6/7/8 zijn blij als ze even actief aan de gang kunnen met een lesdoel. Hun lange lijven zijn niet gemaakt om in een krap lokaal de hele dag in hun werkboek of schrift te werken. Je ziet veel les voorbeelden zoals het aanleren van de telrij voorbij komen. Die zijn voor de bovenbouw kids te makkelijk maar die zijn goed om te bouwen naar jouw leerdoelen.

Ik hoop dat ik de redenen om bewegend leren niet in te zetten heb kunnen weerleggen voor je naar een positieve kijk op het zo waardevolle en vooral nuttige middel om kids tot leren te activeren. Wil je voortaan geen inzicht meer missen? Zorg dan dat je de komende inzichten in je mailbox ontvangt door op deze knop te klikken

[otw_shortcode_button href=”https://rtpraktijk-inzicht.us19.list-manage.com/subscribe?u=e99f8b826a03c3f000bb19461&id=1112cb81db” size=”medium” icon_type=”general foundicon-right-arrow” icon_position=”left” shape=”round” color_class=”otw-greenish” target=”_blank”]Inzicht in mailbox[/otw_shortcode_button]

Kun jij wel wat hulp gebruiken om hier beter in te worden of wil jij eens sparren over jouw onderwijssituatie? Boek dan een GRATIS sessie om 30 minuten lang gebruik te kunnen maken van mijn kennis en ervaring. Ik geef je sowieso 2 gouden tips om tóch aan het werk te gaan in jouw situatie met bewegend leren.

[otw_shortcode_button href=”https://rtpraktijk-inzicht.nl/gratis-online-sessie/” size=”medium” icon_type=”general foundicon-right-arrow” icon_position=”left” shape=”round” color_class=”otw-greenish” target=”_blank”]Gratis sessie[/otw_shortcode_button]