3 misvattingen over bewegend leren.

Er zijn meer dan 3 misverstanden maar ik help deze 3 alvast graag de wereld uit. Ik hoop hierdoor van harte dat jij ook met bewegend leren aan de slag gaat. Als je bewegend leren al gebruikt hoop ik dat je besluit, dit structureler in te bouwen in je begeleiding.

  • Misverstand 1: je moet met de hele groep tegelijk bewegen

Nee hoor dat hoeft helemaal niet. Sterker nog. Ik raad het je af. In jouw groep (dit kan een hele klas zijn maar ook als je in kleine groepjes met leerlingen werkt), zitten leerlingen met verschillende niveaus en verschillende uitdagingen. Dus niet iedere leerling heeft op hetzelfde moment exact hetzelfde aanbod nodig. Voor sommigen kan het juist averechts werken. Denk maar eens aan leerlingen met een verwerkingsvertraging. Voordat ze doorhebben wat zij op het plein moeten doen, is de helft van de groep al ergens heen gerend. Zij zijn met de opdracht bezig terwijl die leerling met een verwerkingsvertraging dat gemist heeft en dus maar achter de massa aan rent en niks leert. Voor leerlingen met een automatiseringsprobleem kan het ook averechts werken. Zij hebben veel meer nadenk tijd nodig dan de andere leerlingen. Dit zorgt ervoor dat de niet zo snelle leerling daar een slecht gevoel bij kan ontwikkelen waardoor de mindset vastroest in negatieve gedachtes.
Voorbeelden hiervan zijn: ik kan het toch niet, ik ben niet snel genoeg, het zal mij nooit lukken, tafels/spelling is stom en ga zo maar door.

  •  Misverstand 2: bewegend leren kost te veel tijd

Ook dit misverstand help ik graag uit de wereld. Doordat je bewegend leren gaat inzetten, ga je automatiseren op onderdelen die je toch moet aanbieden aan je leerlingen om het niveau op peil te krijgen. Denk maar eens aan het begin van het schooljaar of het begin van een rekenles. Er zijn momenten genoeg waarop jij met je leerlingen werkt aan het versnellen van deze processen. Daarbij kun je uitstekend bewegend leren inzetten.
Ja alle begin is nieuw en kost investeringstijd maar je kunt bij bewegend leren juist een aantal vakken, leerdoelen of activiteiten combineren. Dat is een kwestie van aanleren en durven doen. Vind je dat spannend dan kun je bij mij leren hoe je dat het beste kunt doen voor jouw situatie. Daardoor kun jij met dezelfde materialen:

  • meerdere activiteiten uitvoeren
  • kost het je minder voorbereidingstijd
  • kun je jouw leerlingen een automatiseringsmoment bieden dat volop wordt benut

Al deze onderdelen dragen weer bij aan de effectiviteit, zelfstandigheid, samenwerking tussen leerlingen, executieve functies en meer. Kortom een wijze investering!

  • Misverstand 3: ik heb er de ruimte niet voor

Iedereen heeft ruimte om bewegend leren uit te voeren. Alleen is niet iedereen zich daar bewust van. In een vol klaslokaal met 30+ leerlingen of een kleine (praktijk)ruimte kun je inderdaad niet alles finaal aan de kant gooien om ruimte te maken. Dat is ook niet nodig. Bewegend leren is letterlijk met je hele lichaam (en al je zintuigen) in beweging zijn. Dat kan ook prima op je eigen (zit)plek, door te gaan staan of op de knieën te werken. Handelend leren is ook een vorm van in beweging zijn. Dus in plaats van naar een filmpje te kijken of naar een volwassene die iets voordoet, gaan ze zelf handelend aan de slag. Denk maar eens aan (deel)tafels en breuken. Hierbij kunnen leerlingen groepjes maken en spullen of eten verdelen. Techniek: hoe werkt een stroomkring, wat kan drijven en zinken. Recepten of andere handleidingen lezen voor begrijpend lezen en ga zo maar door. 

Anders leren kijken

Door de ‘bewegend leren bril’ op te zetten ga je anders kijken naar hoe jij al aan het werk bent met je leerlingen en wat je daar nog simpel aan toe kunt voegen, welke activiteiten je wellicht iets kunt aanpassen en hoe je dat het meest effectief en gestructureerd in kan passen in je dagelijkse praktijk. Door mij je te laten helpen hierbij hoef je niet zelf het wiel uit te vinden maar kun je met mijn expertise daardoor eind september al zoveel meer aan je leerlingen bieden dan je nu al doet.

Daardoor:

  • versterkt de betrokkenheid bij je lessen
  • ervaren leerlingen plezier en successen
  • bouw je structureel tijd in voor automatiseren van meerdere vakgebieden
  • heb je een toolkit vol materialen, ideeën en tips die je bij elk gewenste activiteit kunt inzetten. 

[otw_shortcode_button href=”https://rtpraktijk-inzicht.nl/inzicht-in-bewegend-leren-eigen-praktijk/” size=”medium” icon_type=”general foundicon-right-arrow” icon_position=”left” shape=”round” color_class=”otw-greenish” target=”_blank”]Ja ik wil Inzicht in bewegend leren[/otw_shortcode_button]

 

Bron in header: foto van andreas via www.freepik.com