Bewegend leren en zaakvakken geschiedenis<br />
RT praktijk inzicht

Twee weken geleden schreef ik de eerste blog uit een reeks van drie, over bewegend leren i.c.m. zaakvakken. Ik lichtte toen een aantal opties uit over聽aardrijkskunde en topografie.聽

Vandaag deel ik tips rondom geschiedenis.

Wordt geschiedenis bij jou op school ook altijd op dezelfde manier gegeven?
Les 1 en 3 klassikaal lezen en vragen maken, les 2 en 4 in tweetallen lezen en verwerken? Les 5 (de samenvatting) goed doornemen met de leerlingen zodat ze nog horen wat er wel of niet op de toets zou kunnen komen?

Guilty!
Eerlijk toegegeven, bij mij ging dat voorheen wel zo. Toen deed ik zelf nog niet zoveel met bewegend leren. Pas na 2015 ben ik dat gaan toevoegen aan de geschiedenis lessen die ik in de bovenbouw gaf, maar daar heb ik te weinig mee kunnen doen doordat ik er in oktober 2016 voor koos om fulltime in mijn praktijk te werken. Inmiddels geef ik al jaren trainingen over bewegend leren en kan ik jou van tips voorzien over deze vakgebieden om het uit te proberen 馃槈

De kracht van herhaling
Ik kan mij voorstellen dat je ook niet zo 1,2,3, ziet hoe je bewegend leren kunt toepassen. Daarom deel ik een aantal tips met je, 茅茅n daarvan heb ik bij aardrijkskunde ook aangestipt. Zo zie je dus dat je werkvormen of activiteiten kunt hergebruiken bij andere vakken (al dan niet met een kleine aanpassing).

Voor iedereen toepasbaar
Alle voorbeelden zijn voor groep 1 t/m 8 te gebruiken, echter is het natuurlijk de vraag in hoeverre je bezig bent in de onderbouw met geschiedenis. Lees je dit als onderbouw professional en heb je hulp nodig hoe je dit voor jouw project of thema kunt ombouwen? Stuur een berichtje en ik denk graag met je mee.

Cluster je vakgebieden
In de midden- en bovenbouw wordt niet heel regelmatig meer thematisch gewerkt, als je dit wel doet, dan kun je er ook je talige activiteiten onder wegschrijven 茅n dus ook woordenschat, zinsontleden en woordsoorten toevoegen aan de bewegend leren activiteiten en dit fijn combineren.


Wat is je doel?
Houd voor ogen wat bewegend leren inhoud: actief, spelenderwijs en vooral handelend bezig zijn met medeleerlingen, waarbij zoveel mogelijk zintuigen tegelijkertijd worden aangesproken en de leerlingen waar het kan matig tot intensief bewegen gedurende korte momenten.

Wist je dat?
Even een weetje tussendoor: wist je dat als je leerlingen langer dan 2-3 minuten intensief bewegen daar alle energie naar toe gaat (de motoriek), en dat ze daarna even herstel tijd nodig hebben om weer te focussen op de inhoud van je activiteit?
Fitte kinderen zijn beter in rekenen en taal (en dus ook de zaakvakken ?)
Je leerlingen zijn dan betrokken en gefocust en leren met en van elkaar. Ik wil nog maar een keer benadrukken (zeker nu je het weetje kent), dat dat dus niet altijd met z鈥檔 dertigen rennend op een schoolplein hoeft te zijn.

Hieronder volgt een aantal tips voor geschiedenis:

  • Wie is het?
    Of misschien kan ik beter zeggen wie 贸f wat is het?
    Je kent het spel vast met die klepjes waar allerlei personen op staan, en waarvan je een hoop klepjes kunt weg klappen na het stellen van een slimme gesloten vraag.
    In de webshop van spelenmetspellen.nl hebben we een leuke versie staan voor groep 6-8.

  • Jaartallen op een tijdbalk
    Maak met schilders tape een lange horizontale lijn op de grond met een aantal kleine verticale lijntjes als markeringspunten. Zorg dat je bij het begin en eind van de horizontale lijn aangeeft binnen welke jaartallen de leerlingen werken.
    Pak dan kaartjes met jaartallen en positioneer deze langs de horizontale lijn.
    Liggen ze goed? Dan kun je als extra optie de kaartjes met gebeurtenissen pakken en dan aan die jaartallen laten koppelen.
    Variatie tip: doe dit ook eens met componisten en hun geboorte jaar

  • Sorteren
    Sorteren is bij uitstek een geweldige activiteit om tijdens
    bewegend leren in te zetten. Je kunt er alle kanten mee op en vooral om
    woordenschat begrippen en hun betekenissen bij elkaar te zoeken.
    Zo kun je bijvoorbeeld de begrippen uit het hoofdstuk die op de
    samenvatting te vinden zijn, gebruiken en bij elkaar laten zoeken.

Dit was een blog uit de reeks ‘bewegend leren en zaakvakken (deel 2 over geschiedenis) wil je deel 1 nog eens nalezen? Klik HIER. Over 2 weken volgt deel 3.

Wat heb jij van dit blog opgestoken? Leuk als je dat met mij deelt in een reply op deze mail.

Ben je helemaal enthousiast geworden over het belang van bewegend leren en vind je echt dat er bij jou binnen het team een studiedag(deel) verzorgd ‘moet’ worden over bewegend leren? Reply op deze mail met de gegevens van jouw school en de naam van de directie. Dan leg ik het contact.

Actie!
Als je v贸贸r 1 juli aangeeft dat jullie team wel een boost kan gebruiken op het gebied van bewegend leren en jullie inderdaad de training gaan volgen komend schooljaar, dan krijgen jullie een vijfdelige videoreeks met tips v贸贸r de training er gratis bij! Zo kunnen jullie dan al lekker aan de slag met die extra tips voordat ik jullie kom trainen ?