BLOG: Je bent nooit te oud om te leren</p>
<p>scholingen

Hoe kijk jij aan tegen de scholingsmomenten die jij volgt?

Ik ben dol op scholingen. Ik ben leergierig en bijt mij graag vast in een onderwerp waar ik nog niet zoveel vanaf weet. Alleen… het moet wel te maken hebben met mijn dagelijkse werkzaamheden, anders zie ik er ook het nut niet van in.

Terug in de tijd

Het vak management en organisatie dat ik had in 4HAVO ging mij echt slecht af. Ik leerde daar een hoop over wat ik nu als ondernemer wél nodig heb maar toen ik dacht dat ik eeuwig die juf op de basisschool zou blijven, leek dat een ver van mijn bed show. Het ging mij dan ook niet makkelijk af en achteraf heb ik er niks van onthouden want in die jaren na de middelbare school heb ik dat natuurlijk op de PABO niet nodig gehad. Hier geldt dus ook echt het ‘use it, or lose it’, principe. Als je je kennis niet gebruikt, raak je het op den duur kwijt en was het zonde van je tijd. Helaas kon ik mij er voor mijn bedrijf vanaf 2016 weer volledig opnieuw in verdiepen.

Stiekem ben ik erg blij dat ik eigen baas ben. Ik kan de scholingen zelf kiezen die ik nodig acht om mijn leerlingen of jou optimaal te kunnen helpen waar dat nodig is en blijf ik op de hoogte van de recentste onderzoeken op het gebied van mijn specialiteiten.

Mag jij meebeslissen over de onderwerpen voor scholingen?

Op veel scholen of in grotere praktijken wordt in het management bepaalt waar de jaarlijkse scholingen over zullen gaan. Hoe is dat bij jou? Hoeveel impact heb jij op die beslissingen? Wordt er om input van het team gevraagd?

Met de hakken in het zand

Toen ik nog voor de klas stond hadden we daar geen inbreng in. Een aantal collega’s zaten dan ook graag in de mopperstand op die momenten van scholingen. Ze wisten bij voorbaat al, dat ze toch niks met de kennis die tot hen kwam zouden gaan doen. Ze vonden het daarom ook zonde van hun tijd.

Heb jij dit gevoel ook wel eens?

Wellicht is het dan goed om eens aan te kaarten bij het management dat het fijn zou zijn als er input kan worden geleverd voor zo’n scholingsmoment. Als het onderwerp leeft binnen je team, straal je dat ook uit naar je leerlingen en hun ouders en heeft zo’n scholing überhaupt al meer effect. Dat heb ik afgelopen najaar zelf ook ondervonden als trainer voor een schoolteam. Het hele team liep warm voor de training “Inzicht in bewegend leren.” Nu, een aantal maanden later, zijn ze nog steeds regelmatig aan de slag met het structureel inzetten van die activiteiten en wordt er regelmatig gekeken hoe ze er samen voor zorg kunnen dragen dat er borging is voor dit onderwerp binnen de school.

Wil jij ook een teamscholing bewegend leren komend schooljaar? Stuur dan een mailtje met je gegevens naar linda@rtpraktijk-inzicht.nl en ik neem contact met je op.

Bijzonder

Vorig jaar had ik een internbegeleider in de online training “Inzicht in bewegend leren” en zij zei: “nou zit ik al veertig jaar in het onderwijs en ik heb nog heel veel van je kunnen leren”. Dat vond ik een mooi compliment want vooraf dacht ik toch ook wel: wat kan ik haar nu nog leren?

Taboe

Hoe zou het voor jou (en je collega’s) zijn, als je de scholingen kunt uitkiezen omdat je wilt leren hoe je het beste kunt omgaan met de leerlingen in je begeleiding/ klas die:

  • Hoog sensitief zijn
  • Nederlands als tweede taal beheersen
  • Hoogbegaafd zijn
  • Een TOS = taalontwikkelingsstoornis hebben
  • De stille leerlingen in je klas zijn

Er is bij jou wellicht ook zo weinig over deze onderwerpen bekend, waardoor het soms wel voelt alsof je faalt in het begeleiden van je leerlingen. Dit bespreekbaar maken voelt soms als een taboe.

Nou serieus, niets is minder waar !

Je bent handelingsverlegen

Je moet namelijk sterk in je schoenen staan om aan te kunnen geven dat je iets (nog) niet in de vingers hebt of weet hoe je in een specifieke situatie kunt handelen (want dat is het: handelingsverlegen zijn). Hoe fijn is het dan, dat je aan iemand -die het wel in de vingers heeft- kunt vragen of je bij hem of haar mag meekijken, vragen mag stellen en of diegene je feedback wil geven?

Leerlingen die bij mij nieuw in de praktijk komen, geven eigenlijk samen met hun ouders dit steeds aan: wij kunnen dit niet zonder hulp, wil je ons helpen? Professionals die een training volgen willen ook ergens beter in worden of nieuwe inzichten opdoen.

Ik ga binnenkort weer in de schoolbanken over TOS en aanvankelijk lezen.
Waar ga jij de komende tijd meer over leren? Leuk als je dat met mij zou willen delen.