BLOG dat is te moeilijk voor jou</p>
<p>RT praktijk Inzicht</p>
<p>Bewegend leren training</p>
<p>Alphen aan den Rijn

Is er tegen jou wel eens gezegd

  • doe jij dat maar niet want dat is niks voor jou
  • dat hoef jij toch niet te kunnen
  • dat is te moeilijk voor jou

Het zijn zinnen die door mijn collega’s regelmatig werden uitgesproken (en vaak met de beste bedoelingen) tegen leerlingen die in groep 6 al het pré advies LWOO (leerwegondersteunend onderwijs) of praktijk onderwijs kregen en dus alleen de basis aanpak van rekenen, spelling of begrijpend lezen hoefden te doen.

Wat een impact kunnen die zinnen hebben, daar staan we soms helemaal niet bij stil.

Ik weet hoe dat voelt
Toen ik zelf in groep 8 mijn eindadvies kreeg was dat VMBO-T/ HAVO maar het advies aan mijn ouders was toch echt de VMBO-T kant te kiezen. Dat was op mijn eind cito gebaseerd. Ik had die gigantisch verpest door toetst angst.

De juiste invalshoek
Ik weet het nog zo goed: ik zat die vragen te lezen en het drong gewoon niet tot mij door. Daarbij vond ik alle 4 de keuze mogelijkheden wel passend, net welke invalshoek je koos en welke uitleg je gaf 😉

In mijn hele basisschoolcarrière haalde ik ruim voldoendes en leerde ik vrij makkelijk via een fotografisch geheugen en genoot ik van de meeste opdrachten. Tóch kreeg ik dit advies terwijl een klasgenootje wat altijd bij mij afkeek wel direct HAVO advies kreeg.

Praten als Brugman
Ik heb mijn ouders naar school gestuurd en laten ‘praten als Brugman’ om te zorgen dat mijn advies werd bijgesteld naar HAVO niveau. Ik wist dat ik het kon. Ik zou het mijn groep 8 leerkracht nog bewijzen ook. Mijn vuur was aan 😉 Natuurlijk was het op de middelbare niet altijd rozengeur en maneschijn, ik heb ook echt momenten en vakgebieden gehad waar ik heb geploeterd.
Toch heb ik mijn HAVO, HBO en post HBO Master SEN kunnen behalen.

Soms was ik zo boos op mijzelf omdat ik iets niet snapte of niet zelf voor elkaar kreeg.

Hoe fijn zou het voor mij ook zijn geweest als er iemand was die de leerstof zo kon uitleggen in ‘Jip en Janneke taal’ zodat ook ik het snapte. Mijn leerkrachten konden dat niet en mijn ouders hadden die betreffende schoolkennis ook niet. Ik was dus op mijzelf aangewezen.

Dat maakte mijn drijfveer in de jaren die volgden alleen maar sterker: ik wilde een leerkracht zijn voor leerlingen die WEL een andere manier van leren kon aanbieden, waarbij de leerlingen zouden ervaren: zij hoort mij, ziet mij en begrijpt mij. Jij ook Linda?

Van kind af aan wist ik het dan ook al: ik word juf.
Dat kon je eerder al lezen in DIT blog.

Nadat ik klaar was met mijn opleidingen, had ik mijn missie helder: ik ging het onderwijs in om iedereen te helpen. Helpen op de manier zoals ik vroeger zelf graag hulp zou hebben gehad. Op basis van mijn cijfers en gedrag viel ik niet onder de noemer ‘hulp behoevende leerling.’ Ik was de ‘stille’ leerling in de klas. Ook die leerlingen willen gehoord, gezien en begrepen worden.

Au!
Helaas drong in mijn eerste werkjaren voor de klas de realiteit al gauw door: ik kan niet IEDEREEN helpen, al zou ik het willen.

Het advies dat ik in de afgelopen tien jaar kreeg van meerdere collega’s: “besteed daar maar geen aandacht meer aan, die stromen toch uit op praktijk onderwijs of LWOO”, was tegen de verkeerde gezegd!

Ik ging ze alleen maar harder helpen, al had ik het daar persoonlijk soms best zwaar mee. Leerlingen die huilden boven hun rekenschrift omdat we wéér breuken, verhoudingen of cijferen gingen doen, terwijl ze wisten dat dat ‘moeilijk’ was. Ja waarom? Omdat iemand ze dat eerder herhaaldelijk vertelde en deze opgaven bij ze weg hield.

Er 1000% voor ze zijn
Dit heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik mijn praktijk oprichtte en werk zoals ik dat zou willen: er 1000% zijn voor die leerlingen, mijn leerlingen bieden waar de behoefte naar is én hoge doelen stellen samen met ouders en leerlingen zorgen dat er stappen worden gezet in die richting.

Daarom werk ik individueel met leerlingen, in groepjes op scholen volgens deze ‘standaarden’ én train ik professionals om daarmee zoveel mogelijk leerlingen toch de kans te bieden de leerstof te snappen want ik weet ook wel dat ik in mijn eentje niet de hele onderwijswereld kan veranderen, daarom ben ik zo blij met jou!

Soms is op een ‘anders dan anders manier’ werken beter voor de leerlingen zodat ze verder komen in hun ontwikkeling én alles uit zichzelf halen om de talenten te ontwikkelen die bijdragen aan wie zij zijn. Zo krijgen zij een optimale kans om in de maatschappij te doen wat bij hen past en niet omdat iemand tig jaar van te voren al heeft besloten dat dat te moeilijk was.

Training Inzicht in bewegend leren
Wil je leren hoe je jouw leerlingen kunt helpen ‘anders dan anders te leren’ zodat zij zich gehoord, gezien én begrepen voelen door jou? Dan is de training voor individuele professionals: ‘Inzicht in bewegend leren’ echt iets voor jou!
Deze training is ook vanuit het scholingsbudget te volgen en nuttig voor elke leerling die je nu begeleid en in de komende jaren nog zal gaan begeleiden.

Let op! Er is slechts plek voor 4 live deelnemers  op dinsdag 21 februari 2023 dus wacht niet te lang.