Spellingcircuits zonder schrijfoefeningen zijn soms de enige optie

Oh echt erg! Mijn leerlingen blijven woordbeelden verkeerd opschrijven tijdens de spellingcircuits, zelfs als het voor hun neus staat!

Ai! Je wilt niet dat je leerlingen de spellingwoorden verkeerd inprenten tijdens je spellingcircuits. Als dat verkeerd gaat duurt het gigantisch lang voordat dat foutje is overschreven in je geheugen.

Want het brein werkt zo: 
eerst gaat de aandacht naar het verkeerde weggetje van het woordbeeld in het hoofd, en dan (als je weet dat het woordbeeld fout was), dan loopt het dood en bedenk je je dat je een ander weggetje moet kiezen en dan kun je het goede weggetje wel vinden. Veel gedoe én je moet dan wel inmiddels weten dat het woordbeeld zoals het voorheen gebruikt werd, niet klopte. Anders slijpt het foutieve woordbeeld nog verder in en duurt dit proces nóg langer.

Wat je kunt doen als je voor de klas staat, is een spellingcircuit instellen waarbij niet geschreven mag worden. Dit doe je dan op momenten dat je leerlingen moeten automatiseren voor spelling.

In speelse setting kun je ervoor zorgen dat je leerlingen veel oefenen met het woordbeeld:

  • Al reeds aangeleerde woorden op kaartjes bij de goede categorie sorteren
  • Woorden lezen en een ander aan laten wijzen of dat woordbeeld laten meppen met een vliegenmepper
  • Klankgroepen samenvoegen tot bestaande woorden (puzzelen met de klanken)
  • Een mini parcours waar langs je leerlingen bewegen en hardop lezen wanneer ze langs een woordbeeld komen
  • Mikken op woordkaartjes die aan blikjes vastgeplakt zijn

Sta je niet voor de klas?

Dan kun je ook gebruik maken van deze bovengenoemde werkvormen maar dan in een één-op-één setting. Daarnaast kun je ook een tekst pakken uit bijvoorbeeld een DMT-oefenmap of van een methode voor technisch lezen om woorden te laten zoeken met een bewuste categorie. Deze kan je leerling dan markeren.

Zo zijn ze toch met het inslijpen van woordbeelden bezig en laat jij ze niet schrijven. Als ze nieuwe categorieën gaan oefenen is het modelen van analyseren het allerbelangrijkste naast de theorie die ze kennen van de spellingregels. Jij gaat ze dan laten zien HOE je dat doet en neemt ze bij de hand.

Training Inzicht in bewegend leren

Wil je leren hoe je jouw spellinglessen kunt optimaliseren en nóg meer voorbeelden van hoe je jouw eigen spellingcircuits of lessen kunt vullen met bewegend- en spelenderwijs leren?
Dan is de training voor individuele professionals: ‘Inzicht in bewegend leren’ echt iets voor jou!
Deze training is ook vanuit het scholingsbudget te volgen en nuttig voor elke leerling die je nu begeleid en in de komende jaren nog zal gaan begeleiden.

Let op! Er is slechts plek voor 4 live deelnemers dus wacht niet te lang 😉