De kerstvakantie is voorbij en de tijd van toetsen komt met rasse schreden dichterbij.
HELP!
Denk jij dat ook?
Is de basis wankel of staat er een sterke fundering?
Deze eerste dagen na die twee weken ‘niks doen’ zijn nodig om die breintjes van je leerlingen weer in de juiste (actieve) werkmodus te krijgen.
Als het gaat om de leerstof die je hebt aangeleerd tussen Sinterklaas en Kerstmis, is die dan nog aanwezig? Kun je er nu op voort borduren of is de basis nog erg wankel en is de kennis niet doorgezet naar (en dus op te roepen uit) het lange termijn geheugen?
Je kunt wel in een rap tempo doorgaan met aanbieden van de nieuwe stof (omdat de methode dat aanbiedt), maar als je leerlingen een wankele basis hebben, zullen de leerlingen onzeker worden, faalangst ontwikkelen én uiteindelijk rondom de toetsmomenten hun figuurlijke toren aan kennis zien instorten wat een hoop stress oplevert.
Wat is wijsheid?
Door actieve werkvormen aan te bieden, kun je de basis (de automatiseervaardigheden van rekenen, taal, begrijpend-/ technisch lezen, spelling en woordenschat) verstevigen. Hierdoor zullen succeservaringen en positieve emoties aan reeds geleerde leerstof worden gekoppeld. Die stof wordt dan direct doorgezet naar het langetermijngeheugen.
Het is ook raadzaam om in deze week zelfs verder te kijken. Signaleer waar er nog essentiële bouwstenen missen die nodig zijn om de volgende kennis laag in het brein te doen verankeren. Laat hier dan nog extra mee oefenen.
Als je deze week extra aandacht besteed aan het automatiseren dan heb je in de toets periode leerlingen die vol zelfvertrouwen de opgaven gaan maken, hierdoor geen faalangst of negatieve ervaringen creëren en zo zonder stress de opgaven langs zullen gaan. Hierdoor kunnen ze ook beter bij de geleerde stof komen in het lange termijn geheugen en geen black-out ervaren.
Waarmee dan?
Denk alsjeblieft niet te moeilijk. Werkvormen die coöperatief inzetbaar zijn of bewegend leren opdrachten zijn hierbij de sleutel tot een optimaal leerrendement. Denk aan opdrachten waarbij je vooral laat sorteren, vergelijken, verschillen zoekt en focust op rekentaal. Heb je leerlingen die moeite hebben met regels inprenten? Laat ze dan veel oefenen met het benoemen van kant en klare woordbeelden of sommen en antwoorden zodat een specifieke spellingcategorie of type som wordt ingeprent.
Wil jij leren hoe je de basis van je leerlingen van wankel naar stevig krijgt en waarmee je dat dan bewerkstelligd?
Dan is de training voor individuele professionals: ‘Inzicht in bewegend leren’ echt iets voor jou!
Deze training is ook vanuit het scholingsbudget te volgen en nuttig voor elke leerling die je nu begeleid en in de komende jaren nog zal gaan begeleiden.