RT praktijk Inzicht 
Remedial teaching Alphen aan den Rijn
Bewegend leren

Automatiseren van belangrijke onderdelen bij rekenen, taal, lezen of spelling is voor leerlingen erg belangrijk, want als iets geautomatiseerd is, kost het geen moeite (meer). Is het voor jouw leerlingen tijd om het aanbod van automatiseren over een andere boeg te gooien?

Het automatiseerproces komt niet op gang

In dagelijkse gesprekken die ik met ouders, leerkrachten en andere professionals heb, ontkomen we niet aan het onderwerp automatiseren. Ouders komen met hun kind bij mij omdat er een bepaald vakgebied niet vanzelf gaat, de vaardigheden zijn niet geautomatiseerd. Leerkrachten zien dat hun leerlingen achter raken en bepaalde onderwerpen niet onder de knie krijgen, het automatiseerproces komt dan niet op gang. We bespreken vaak hoe we dat automatiseren bij die leerlingen dan wél op gang kunnen brengen en soms moet de aanpak over een compleet andere boeg gegooid worden om verandering teweeg te brengen.

Van oorzaak naar positief gevolg

Er kunnen meerdere oorzaken aan ten grondslag liggen zoals: stress, achterstand in de motorische ontwikkeling, een leerprobleem dat belemmert, mindset van de leerling, ogen enz.

Het is zaak om het te signaleren en het probleem te erkennen. Dan kan er daarna (soms na een aantal externe onderzoeken) aan gewerkt worden. Wat vaak helpt is de inzet van bewegend leren. Doordat de leerlingen actief bezig zijn tijdens taal, lezen, rekenen of spelling zijn hun hersenen op meerdere gebieden actief. In het brein zitten 2 hersenhelften en in elk deel zitten bepaalde vaardigheden. Doordat je met bewegend leren beide hersenhelften aanspreekt ontstaat de verbinding tussen die hersengebieden.

Zo wordt er als het ware een weggetje aangelegd. Hoe vaker je leerlingen dat doen, hoe makkelijker het zal gaan. Het is dus beter op te roepen uit het geheugen. Als er een positieve emotie aan een activiteit wordt toegekend dan is het voor de leerlingen nog meer helpend. De kennis wordt rechtstreeks doorgezet en opgeslagen in het lange termijn geheugen.

Waar valt winst te behalen?

Gooi je automatiseringsmomenten dus eens over een andere boeg. Kijk waar het mogelijk is om de basis van taal, spelling, lezen en rekenen toe te passen in combinatie met bewegend leren. Ga voor jezelf eens na bij welke onderdelen dat noodzakelijk is voor je leerlingen en of je die leerlingen kunt clusteren in groepjes zodat ze gezamenlijk de activiteiten kunnen uitvoeren.

Nu nog inspiratie

Internet staat er vol mee maar als ik je mag adviseren zou ik kiezen voor activiteiten waarbij de lateralisatie (de gekruiste bewegingen) worden ingezet. Rond het negende levensjaar dient deze fase in de ontwikkeling volledig doorlopen te zijn, maar doordat je leerlingen minder tijd na schooltijd doorbrengen buitenactiviteiten, zie je langzaamaan de tendens dat leerlingen minder motorisch vaardig zijn. In zowel grove als fijne motoriek. De motorische ontwikkeling is de basis van alles in de latere jaren van de ontwikkeling van je leerlingen. Daar vertel ik in het komende blog graag meer over.

Concrete tips

Sorteren van woorden en begrippen, plaatjes en woorden, sommen en antwoorden zijn zeer nuttig. Een klein parcours waarbij je leerlingen de sommen hardop benoemen en uitrekenen, letter- of woordbeelden bij spelling inprenten of aangeven hoe laat het is. Meer tips? Check dan mijn 5 eenvoudige en direct toepasbare tips.

Zolang jouw leerlingen maar handelend, actief en zo veel mogelijk zintuiglijk bezig zijn, bewerkstellig jij voor hen de ideale leersituatie zodat jouw leerlingen zich inzetten, gefocust zijn en een optimaal leerrendement behalen.

Wil je samen eens sparren over hoe je dit voor jouw leerlingen kunt bewerkstelligen? Boek dan een gratis sessie in. Er is weer plek vanaf januari 2023.

Succes!