Inzicht in bewegend leren

*Meteen even de titel uitleggen: ik bedoel dit in positieve zin (jezelf uitdagen).

Je hebt een lange zomervakantie gehad, HEERLIJK!
Hopelijk heb je fijn kunnen uitrusten, mooie nieuwe herinneringen gemaakt, heb je van het mooie, warme weer genoten en kun je dit schooljaar weer fris en fruitig starten.
Als dat zo is dan ben ik benieuwd naar jouw uitdagingen dit schooljaar. Ga jij dit jaar buiten je veilige comfortzone stappen door bijvoorbeeld dit jaar een nieuwe groep te draaien, heb je een bepaalde taak aangenomen/ toebedeeld gekregen, heb je leerlingen met complexe stoornissen in je begeleiding? Wat het ook is, daar ligt jouw uitdaging. Gaaf als je dat met mij wilt delen.

Een nieuw jaar een nieuwe kans

Ieder schooljaar voelt als een nieuw begin (het lijkt wel een beetje oud en nieuw). Toen ik nog voor de klas stond kon ik nooit wachten om in mijn nieuwe notitieboekjes ideeën en doelen te gaan noteren voor het nieuwe jaar. In mijn werk voor mijn bedrijf is dat net zo al heb ik daar tegenwoordig wel een andere werkwijze voor en doe ik dat al vaak aan het einde van een schooljaar.
In de tijd dat ik nog op de PABO zat, werd ik doodgegooid met reflecteren. Iedere les, elke competentie moest wel worden gereflecteerd, want daar leer je immers van. Herkenbaar? Nou nadat ik van de PABO af was, had ik er wel een poos grote afkeer tegen reflecteren. Inmiddels zijn we 13 jaar verder en weet ik hoe belangrijk het is om terug te kijken op wat is geweest (zoals een vorig schooljaar), zodat je doelen kunt stellen en er weer van kunt leren (want je bent nóóit te oud om te leren).

Blik jij iedere week terug?

Wees eens eerlijk, was die uitdagend voor jou en je leerlingen? Zo ja, op welk gebied? Ik mag hopen dat je nu niet aan een planning technisch stukje denkt want ja aan het begin van het jaar is er altijd extra tijd voor groepsvorming (sociale vaardigheden), herhaling van de stof van het voorgaande leerjaar en loopt het dus nog anders dan verderop in het schooljaar. Ik doel meer op de inhoud van je lessen/ begeleiding. Hoe heb jij je leerlingen (en jezelf) scherp gehouden/ uitgedaagd?

Oprekken

Als iets comfortabel is, kan het ook wel saai worden en op de automatische piloot gaan. Dat wil je in je werk met leerlingen (hoop ik) wel echt voorkomen. Nieuwe uitdagingen zoals voor een nieuwe groep staan, een studie naast je baan, bewegend leren in de klas invoeren, alle nieuwe dingen zijn spannend maar droom maar alvast over hoe het zal zijn na afloop: in je nieuwe groep, als je die kennis in de praktijk kunt brengen én hoe je leerlingen reageren en hoeveel invloed zo’n activiteit op hen heeft. Kun je niet meer stoppen met daarover dromen? TOP!

Stap in je cirkel van stretch door doelen voor jouw nieuwe uitdaging dit schooljaar op te schrijven en kijk waar je hulp nodig hebt en wat je zelf wilt uitzoeken/ experimenteren en vooral HOE je dat wilt gaan bewerkstelligen. Hang ook een tijdslot aan dat ‘zelf doen.’ Want eeuwig zelf het wiel uitvinden voor van alles kost je zeeën van tijd en je weet net als ik: tijd is kostbaar.

Als ik je kan helpen met jouw specifieke situatie voor jouw leerlingen op het gebied van bewegend leren of ondersteunend tekenen bij een taalontwikkelingsstoornis (TOS) boek dan een gratis sessie van 20 minuten zodat ik gericht met jouw mee kan denken. Let op: er zijn elke maand slechts 2 plekken voor zulke sessies dus wees er snel bij.