WAT dan? Hoor ik je denken? Nou specialistische kennis over hoe je een leerling in de klas kunt begeleiden met een taalontwikkelingsstoornis (vanaf nu in dit blog een TOS genoemd).

Een aantal jaar geleden trof ik in mijn middenbouwklas een leerling, waarvan we op school wisten dat hij een TOS heeft (ja het verdwijnt niet dus hij heeft het nu nog). Er werd mij vertelt dat hij geen specifieke aanpak nodig had.

Inmiddels weet ik beter

Op school werd hij gezien als een stille, verlegen jongen.
Nou… die ‘arme’ jongen heeft gezwommen in een talige wereld waarbij voor hem toen weinig tot geen visuele ondersteuning geboden werd. Herhaalde uitleg over woordenschat begrippen of overzicht bij het leren van zaakvakken was er al helemaal niet bij.

Had ik TOEN maar geweten dat deze leerling een compleet andere aanpak nodig had. Hij was vaak verdrietig en eenzaam. Kon niet of amper onder woorden brengen waar hij mee zat en het duurde bijna een heel schooljaar voordat deze leerling zich openstelde aan de leerkrachten.

Nu ik in de loop der jaren workshops en trainingen heb gevolgd over TOS, lees- en spellingbegeleiding (bij dyslexie) ben ik inhoudelijk meer te weten gekomen over woordenschatonderwijs, dyslexie en TOS maar ook over HOE je om kunt gaan met stille leerlingen.

Stille Willie

In een klas valt direct op wie de aanwezige of stillere leerlingen zijn. Mijn tip aan jou: schenk aandacht aan de stille leerlingen. Vergeet ze alsjeblieft niet! Ik hoor als remedial teacher namelijk nog TE VAAK dat er leerlingen ‘over het hoofd worden gezien’ omdat ze stil zijn in de klas. We weten allemaal dat negatieve aandacht ons meer raakt en wist je dat als je 1x iets negatiefs zegt/ervaart, daar 4 positieve commentaren of ervaringen tegenover dienen te staan om goed in je vel te zitten? Streef naar ditzelfde ratio als het gaat om je aandacht verdelen aan ‘aanwezige’ leerlingen, geef een ‘stille’ leerling drie keer zoveel aandacht. Waarom? Omdat die niet of nauwelijks kunnen/durven opkomen voor zichzelf als het gaat om aandacht, hulp of emoties.

Welke aandacht kun je dan WEL geven?

  • beurten geven, let er wel op dat die leerling vooraf nadenktijd krijgt. Geef bijvoorbeeld aan dat hij/zij de volgende is die een antwoord mag geven.
  • verlengde instructie of pre-teaching over een talig onderwerp.
  • zet ondersteunende middelen in voor totale communicatie zoals concreet materiaal, picto’s, stappenplannen, kant en klare filmpjes of afbeeldingen.
  • ga zelf ondersteunend tekenen tijdens je instructies of samenvattingen van een tekst.

Hoe dan?

Als jij dat wilt leren kun je bij mij terecht!
In het nieuwe schooljaar geef ik workshops over ondersteunend tekenen (bij TOS) maar dit is ook heel goed te hanteren voor leerlingen die geen TOS hebben maar wel visueel zijn ingesteld. De workshops zijn voor professionals die werken met leerlingen in en rondom het onderwijs. De workshop is te boeken in teamverband of individueel (ook vanuit je scholingsbudget).

In drie uur neem ik je mee langs het hoe en wat van ondersteunend tekenen, lopen we een aantal TOS weetjes langs. Ik laat je zien hoe je in verschillende situaties ondersteunend tekenen in kunt zetten én je gaat zelf tekenen bij situaties die jij in je dagelijkse praktijk tegenkomt. En dat voor een investering van slechts €220,- bij individuele aanmelding.
Aanmelden in teamverband? Dat kan vanaf 4 personen.

Heb je interesse? Stuur dan een mail naar linda@rtpraktijk-inzicht.nl zodat we de datum kunnen afstemmen.