Bewegend leren is nog steeds helemaal hot en happening. Van kleuters tot in het VO wordt er steeds meer gewerkt met beweging tijdens de lessen. Dit kan bij instructie, bij inoefening of bij het controleren van de lesdoelen. Soms wordt bewegend leren nog als tussendoortje ingezet. Ook komt het voor dat er zelfs tijdens het leren én tussen de lessen door wordt bewogen. GEWELDIG! Dat is het beste toch?

Nou…

Natuurlijk ben ik groot voorstander van bewegend leren maar… houdt vooral je leerlingen voor ogen en sla niet door in het bewegend leren. DAT is het beste!
Niet iedereen leert hetzelfde en heeft dezelfde onderwijsbehoeften. Bewegend leren overlapt in alle leerstijlen. Of je leerling nu het liefst de leerstof auditief, visueel, sensorisch of repeterend (door te herlezen en samenvatten) tot zich neemt, bij bewegend leren komt dit voornamelijk samen. Toch… is iedere leerling anders en past zoveel mogelijk bewegend leren door de dag heen dus niet bij al je leerlingen. Denk eens aan een leerling met een trage verwerkingssnelheid, slechthorend leerlingen, leerlingen met een TOS (taal ontwikkelingsachterstand) of gewoon het clubje dat niet zo dol is op bewegen omdat ze motorisch onhandig (kunnen) zijn, denk bijvoorbeeld aan leerlingen met DCD
(een motorische ontwikkelingsstoornis).

Dus… heb oog voor je individuele leerling!

Ik ben dan ook vooral voorstander van bewegend leren in kleine groepjes of tweetallen, in een roulerend systeem. Ik schreef eerder al eens dat je niet altijd met z’n dertigen op een schoolplein hoeft te rennen bij bijvoorbeeld een speurtocht of estafette. Er hoeft ook niet altijd een wedstrijd element aan verbonden te worden. Het is leuk, voor de afwisseling of om bijvoorbeeld te trainen in executieve functies (wanneer een leerling moet leren om te kunnen gaan met verliezen of beurtwisseling).

Daarom is mijn tip aan jou:

Houdt het klein, zorg voor afwisseling en houd je individuele leerling bij elke activiteit goed in de smiezen. Wat heeft hij of zij nodig? Hoe kun je dat dan het beste koppelen aan bewegend leren? Dat zijn vragen waarvan ik vind dat die er toe doen. Niet de vragen over hoe je nog meer en nog vaker beweging kan toepassen om het zo leuk mogelijk voor ze te maken. Het leerdoel en de onderwijsbehoeften staan nog steeds voorop.

Wil je leren hoe je dat het beste kunt doen?

Op 18 mei geef ik weer een online bewegend leren training waarbij ik je meeneem door de theorie, waar je zelf ervaart hoe je beweging in kunt zetten bij verschillende vakken en thema’s en werken we aan de lesdoelen voor de laatste maanden van het schooljaar. Zo kun jij gevarieerd met je leerlingen aan bewegend leren werken terwijl je je doelen en leerlingen voor ogen houdt. Dan hebben zij nog een flinke boost van jou gekregen voor het einde van het schooljaar.

Let op er is maar plek voor 4 personen. Dus wacht niet te lang met inschrijven.