Als ik op school voor rekenen een groepje begeleid dan zitten ze soms op hun wisbordje te tekenen tijdens het wachten of onder de instructie (en dan geen visuele aantekeningen maar een smiley ofzo). Ik grap dan wel eens: je komt hier om te rekenen, niet om te tekenen.

Niets is minder waar

Eigenlijk zet ik tekenen juist heel veel in als visuele ondersteuning bij rekenen. Juist dan! Ondersteunend tekenen is een heel krachtig middel bij rekenen. Het biedt inzicht in de opdracht en de aanpak van de te gebruiken strategie.

Als een leerling in de begeleiding toe is om van de concrete fase af te stappen en naar de ‘plattere’ fase van afbeeldingen, tekeningen en schema’s te gaan, dan komen mijn tekeningen om de hoek zetten. Tot die tijd werk ik vooral met concreet materiaal zoals blokjes, breukencirkels, eieren enz.

In de instructie zet ik tekeningen in, tijdens de uit te voeren stappen en bij de redactiesommen. Ik teken dus heel wat af ūüėČ Dat komt doordat ik merk dat veel leerlingen in de begeleiding niet snappen waar het over gaat of hoe je iets aanpakt. Net als bij begrijpend lezen is het bij het vak rekenen erg handig, als je voor je kunt zien (visualiseren) wat er gevraagd wordt. Denk maar eens goed na over het principe van sommen omdraaien. De 22×53= is √©cht een heel andere som dan 53×22= Dat het antwoord hetzelfde is, wil niet zeggen dat de betekenis ervan ook hetzelfde is. Ik wil namelijk liever 22 keer werken om 53 euro te verdienen dan 53 keer moeten werken voor slechts 22 euro. Zodra je met geld of snoepjes voorbeelden gaat geven landt het trouwens veel sneller bij leerlingen, wist je dat? Daar lopen ze wel warm voor in hun eigen leven dus dat spreekt ze aan.

Breuken, verhoudingen, procenten en kommagetallen

Bij breuken is het dus ook heel makkelijk om het over eten te hebben (pizza, chocolade, taarten, pannenkoeken, you name it, wij gebruiken het in de rekenmomenten). Breuken, verhoudingen, procenten en kommagetallen kunnen een erg abstract onderdeel zijn voor de leerlingen. Aan ons de taak dat te verduidelijken. Dan tekenen we dus een reep of taart (en het liefste allebei zodat ze zowel cirkels als stroken leren verdelen in die soms oh-zo-onhandige stukken en dat ze doorhebben dat dat ook hetzelfde is).

Ook bij breuken zijn mijn leerlingen vaak geneigd om de breuk om te draaien. Want in hun ogen is 9/2 net zoveel als 2/9. Zodra we gaan tekenen valt er op dat dat echt niet zo is. want 9/2 blijkt dan dus gewoon 4,5 pannenkoeken en 2/9 is dus maar 2 kleine stukjes van 1 hele pannenkoek die je met anderen moet delen. Je moet er toch niet aan denken dat je maar 2/9 pannenkoek krijgt? Of ze 4,5 pannenkoeken op krijgen is weer een ander verhaal maar je snapt mij.

Super gaaf!

Zet jij tekenen in tijdens de rekenles/ rekenbegeleiding?
Als je meer wilt weten over de kracht van visuele ondersteuning bij rekenen (of andere vakken) weet dan dat ik mij in maart nog 3 dagen onderdompel in de kracht van het ondersteunend tekenen en daarna trainingen aan jou mag geven. Voordat dat zover is ga ik één online pilot groep starten van max. 16 mensen zodat ik de training daarna nog kan finetunen. Die pilotgroep is volledig GRATIS. Details volgen later maar wil jij daar ook bij zijn? Stuur dan alvast een berichtje naar linda@rtpraktijk-inzicht.nl met je volledige naam en telefoonnummer zodat ik contact met je op kan nemen. Bij een storm aan aanmeldingen geldt dat je bij de eerste 16 aanmeldingen moet zitten dus twijfel niet te lang.