Deze afbeelding is van freepik.com

Het is een mooie quote om mee te starten en past bij veel onderwerpen. Dit keer past de quote bij de motoriek van de leerling.
Zoals je misschien al weet geef ik op woensdagavond 6 oktober (20:00 uur) een webinar over de motoriek van de leerling. De motoriek van de leerling vertelt ons heel veel als je weet waar je naar moet kijken. Daar schreef ik al eerder over.

Als je ziet wat er bij je leerling dwars of in de weg zit is het zinvol om daar wat aan te doen. Soms is alleen echter niet in één keer duidelijk waar het (onderliggende) probleem vandaan komt. Aan jou dus de taak om niet los te laten maar om anders te leren vasthouden aan het zoeken van een oplossing.

Trechteren

Een belangrijk onderdeel is observeren. Observeren om te signaleren in één of meerdere situaties. Is het alleen iets wat te maken heeft met de cognitie? Met gedrag? De motoriek? Of een combinatie van meerdere aspecten? We weten vanuit de ontwikkelingspsychologie dat er onder gedragsproblemen vaak een andere oorzaak ten grondslag ligt (onveilige hechting, op de tenen lopen, faalangst, verdriet, een eerder opgelopen trauma). Dit uit zich in gedrag omdat de leerling niet kan/wil aangeven wat er daadwerkelijk speelt. Als omstander kun je daardoor dus soms ‘verblind’ zijn en niet het daadwerkelijke probleem signaleren. Het is dus fijn om van een afstandje de leerling te observeren. Zo kun je gaan trechteren. Want er is je eerder al iets opgevallen. Dus je gaat nu gericht kijken of het alleen in vrije situaties zoals op het plein of in een gymles aanwezig is of juist in de klassikale lessen. Wellicht zelfs in beide gevallen. Als het negatieve gedrag niet zichtbaar is, wat observeer je dan? Bekijk ook het aanmeldformulier met ouder informatie bij de intake van de begeleiding/ schoolstart. Dit formulier geeft je al randinformatie over de bijzonderheden van zwangerschap tot schoolstart.

Helpende hand

Soms is het ook fijn om te weten waar je terecht kunt als je het zelf niet ‘ziet’ of even de casus tegen het licht wilt houden. Wellicht heb je in je team/netwerk fijne mensen waar je de casus anoniem mee kan bespreken, dat is wel zo ‘AVG en privacy proof’. Andere opties zijn doorverwijzen naar of informatie inwinnen via een specialist. Daar vertel ik je in mijn webinar ook meer over. Na de fase van observeren en signaleren is het dus belangrijk dat je de casus van de leerling niet ‘loslaat’ maar anders vast gaat houden. Want nu is het tijd om tot actie over te gaan d.m.v. onderzoek en daarna de juiste begeleiding (in overeenstemming met ouders). Die begeleiding heeft het grootste effect als er gewerkt wordt aan het ‘hier en nu’ probleem én het onderliggende probleem, indien dat aanwezig is.
Daar is de leerling het meest bij geholpen. 

Laat mij jouw helpende hand zijn bij jouw ‘casus’ en je woensdag op 6 oktober om 20: 00 uur meenemen langs al deze punten (van signalering, specialisten en onderzoek tot begeleiding).

[otw_shortcode_button href=”https://mijnsuperkracht.nl/begeleiders/netwerkactiviteiten/de-motoriek-van-de-leerling-vertelt” size=”medium” icon_type=”general foundicon-right-arrow” icon_position=”left” shape=”round” color_class=”otw-greenish”]Ja ik ben er bij[/otw_shortcode_button]

Pas jij de uitleg bij de quote ook al toe? Gaaf als je dat met mij zou willen delen.