Nu ik mij de afgelopen jaren gespecialiseerd heb in het onderwerp bewegend leren, heb ik door de tijd heen aardig wat cursussen en opleidingen gedaan en een aantal boeken gelezen. Ik krijg regelmatig de vraag welke theorie ik gebruik en welke boeken ik aanraad. Daarom deel ik dit keer in willekeurige volgorde drie boeken om te lezen als je meer over bewegend leren en/of het brein wilt weten. Over twee weken lees je het vervolg.

Wij zijn ons brein- Dick Swaab

Waar ik het boek ook opensla, ik word direct getriggerd door wat er staat en wil dat direct lezen. Dick Swaab heeft dit boek geschreven over onze weg vanaf de geboorte tot aan de dood en alles wat er in je leven kan passeren. Van een moeilijke bevalling tot ziektes, hersenaandoeningen en de keuzes die mensen maken. Dick Swaab is een hersenonderzoeker en ik heb een aantal jaren terug eens een lezing van hem bijgewoond. Beetje taaie kost maar mega interessant. Dit boek verslind je zo. Het is fijn geschreven en er staan aardig wat platen in die het verhaal ondersteunen zodat je goed begrijpt wat je leest. Zelf vind ik de wetenschap over de zwangerschap en geboorte in combinatie met het brein van de baby zeer interessant want die kunnen al zó van invloed zijn op het ontwikkelingsproces van de leerlingen die ik in de praktijk begeleid. Bij de intake van een nieuwe leerling vind ik dat daarom ook één van de meest belangrijke onderwerpen om te bespreken. Het kan al zoveel aanwijzingen geven in combinatie met de latere observaties om een gerichte begeleiding te kiezen voor die leerling.

Remedial teaching en psychomotoriek – Wendy Peerlings

Voor mijn opleiding tot psychomotorisch ontwikkelings remedial teacher heb ik dit dikke boek ter harte genomen. Het is een beetje mijn bijbel geworden. Echt fijn naslagwerk om weer eens in te duiken bij een interessante casus. Wendy vertelt vanuit psychomotorisch onderzoek en over de begeleiding die daaruit voort vloeit. Zij pleit voor een begeleiding waarbij kinderen veel (zintuiglijk) ervaren. De volgende uitspraak pas daar goed bij.

Al doende leert men

Die opleiding tot psychomotoriek heb ik ook bewust bij Wendy gevolgd. Elk weekend dat we les hadden werden we ondergedompeld in de stof van de psychomotoriek. In combinatie met de leefomgeving van een kind, de motorische en psychische ontwikkeling, de executieve functies, hoogbegaafdheid, het belang van de ogen, testen, observeren en begeleiden. In haar boek komen al deze facetten aanbod. Voor remedial teachers een echte ‘must read’ (inmiddels is de nieuwste versie al verschenen in 2020).

De ik fabriek – Carla Wensen

Een geweldig boek voor kinderen geschreven over hoe het brein functioneert. In dit boek gaat het er vooral over dat zodra je lijf en hersenen niet goed met elkaar samenwerken je daar ‘last’ van kunt ondervinden.

Het boek is ook ideaal voor ons als volwassenen om te lezen. Eventueel kun je met je eigen kind of leerling de opdrachten en spelletjes doen, de verhaaltjes lezen en de tips ter harte nemen. Zo snapt je kind of leerling waarom hij of zij soms anders reageert, zich anders voelt dan gebruikelijk en wat daarvan een oorzaak kan zijn en wat je er zelf aan kunt doen om dit te verminderen. (Prettiger of veiliger gevoel, beter slapen, minder wiebelen of beter concentreren).

De boeken die ik in mijn volgende blog met je zal delen staan hieronder. Anders wordt dit blog wel erg lang. Heb je zelf ook een gouden tip? Dat hoor ik graag van je.

  • Dyslexie en touwtje springen- Marijke van Vuure
  • Leren lezen doe je met je lijf – Marijke van Vuure
  • Ik zie het anders – Marc Litière
  • Laat je hersenen niet zitten – Erik Scherder