2021 wordt ons jaar

Dat is wat veel mensen roepen nu we net het nieuwe jaar in zijn gegaan.
Veel mensen blikten rond oud en nieuw terug en maakte nieuwe voornemens maar wat zorgt er nou precies voor dat je je voornemens ook waarmaakt?

Zijn jouw doelen al gestrand?

De eerste voornemens stranden al in deze eerste week van het nieuwe jaar. Die mensen riepen dat ze het wilden maar hebben er geen concreet doel van gemaakt. En… hoe graag wilden ze het echt? Heb jij met je kind of leerling doelen opgesteld voor de lockdown periode (en eventueel daarna?)

Als je wilt dat je voornemens slagen dan maak je er doelen van en zorg je dat je je gaat focussen op 1 of 2 doelen tegelijk. Je kunt wel 10 dingen tegelijk willen maar dan lukt er allemaal net niks.

Pas daarom deze 3 tips toe:

  • Stel je doel concreet
  • Stel je doel positief
  • Maak er noodzaak van

Waarom?

Ik begin met de noodzaak. Waarom wil je het? Wanneer en hoe moet het doel behaald zijn? Als je deze vragen zo nauwkeurig mogelijk voor jezelf beantwoord dan gaat het leven voor jou en je kind of leerling en kun je in kleine stappen toewerken naar het behalen van een doel.

Voorbeeld:
Leerlingen komen vaak rond groep 7 of 8 voor het eerst in mijn praktijk omdat er op school adviezen voor het vervolgonderwijs zijn gegeven. Dan pas dringt soms de noodzaak door bij ouders en leerlingen want als het niveau niet omhoog gaat kan de leerling niet starten op het niveau wat nodig is voor het latere beroep. Het is dus zaak om je bewust te zijn van noodzaak.

Mijn werkwijze

Waar staat de leerling nu? Wat is er voor nodig om daar te komen? Hoe denkt de leerling dat te bereiken en wat vergt dat van de leerling? Deze vragen zijn nodig om de leerling eigenaar te maken van zijn eigen leerdoelen en zo werkt dat voor volwassenen net zo als we fitter willen zijn, een betere balans willen tussen werk en privé of meer tijd voor jezelf. Zolang je er de noodzaak niet van inziet en je niet over die andere vervolgvragen gaat nadenken (en het uitspreken en opschrijven), blijft het een voornemen.

Concreet maken

Hoe concreter je het doel dus kiest hoe makkelijker het wordt om het doel in kleine stapjes op te splitsen. Beter worden in rekenen of makkelijker de teksten kunnen begrijpen willen de leerlingen allemaal wel maar dat is zo breed. Daarom is het ook zaak om te kijken naar wat lukt al wel? Daar hoeft dan minder focus op te liggen zodat we meer aandacht kunnen besteden aan wat de leerling nog wil leren.

Voorbeeld:
Ik wil beter worden in rekenen kan concreter→ ik wil de tafels 3 t/m 9 vlot en goed kunnen toepassen.

  • Waarom? Omdat die tafels helpen (op de korte termijn) bij breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten in groep 6-8.
    Zo kost het opzoeken van een tafel op de tafelkaart geen tijd meer of hoeft de tafel niet eerst helemaal uit te worden geschreven in het kladschrift. Die tafels helpen mij (op de lange termijn) in het dagelijks leven later als ik groot ben (in de winkels/ op het werk/ thuis in de keuken enz.)
  • Wat als ik het niet doe? Dan heb ik eind groep 8 niet het groep 8 rekenniveau en kan ik niet naar het vervolgonderwijs wat hoort bij wat ik later wil worden.
  • Wanneer? Over 8 weken. Zo kan elke week een tafel centraal staan en de aangeleerde tafels worden onderhouden terwijl de andere tafels aandacht krijgen.
  • Hoe? Één keer per week bij de remedial teaching. Vier keer per week  thuis (hang er zelfs het liefst nog een tijdslimiet aan). Kies verschillende werkvormen (de ene keer opschrijven, de andere keer kaartjes flitsen, een domino leggen of lekker bewegen door kaartjes bij elkaar te zoeken. Iedere dag het tempo verhogen.

Positief

Als je samen met je kind of leerling je doelen negatief stelt zoals deze: ik wil niet meer gepest worden, ik wil niet meer slecht zijn in rekenen, dan leg je de focus te veel op hetgeen wat nog niet lukt/ niet goed gaat en blijft die negativiteit hangen in het werken aan het nieuwe doel.
Als je positief denkt (doordat je al antwoord gegeven hebt op voorgaande waarom/wat/wanneer/hoe vragen) komt er een positieve gedachte in je brein vrij want je ziet dan dat er in kleine stapjes langzaamaan het doel in zicht komt. Je kind of leerling gaat dan voelen en ervaren dat het haalbaar is en dat levert succes op wat het positieve gevoel en de positieve gedachten weer versterkt.

Voorbeeld:

Om bij het rekenvoorbeeld te blijven kan je kind/ leerling dus zeggen: ik wil over 8 weken de tafels 3-9 goed en vlot kunnen toepassen i.p.v. ik wil niet meer op mijn tafelkaart hoeven zoeken naar de tafels. Je ziet aan het positieve en concrete doel dat het haalbaar en overzichtelijk is.

Supporters

De laatste tip die ik wil meegeven is: dat het belangrijk is voor een kind om supporters om zich heen te verzamelen die het proces aanmoedigen met:

  • Wat heb jij goed doorgezet
  • Als je zo doorgaat kom je er wel
  • Wat heb je dat handig aangepakt
  • Je bent alweer een stap verder

Een kijkje in de spiegel

Aan het einde van zo’n doelstelling is het goed om te reflecteren en antwoord te geven op deze vragen:

  • Welke doelen stelde ik mijzelf vorig jaar?
  • Hebben de doelen stand gehouden?
  • Waardoor is het doel wel of niet behaald?
  • Wat leer ik hiervan?

Nog meer inzichten?

Dit inzicht en de daaropvolgende inzichten niet missen? Zorg dan dat je je inschrijft zodat je die 2x per maand in je mailbox ontvangt

Dat kan via:

[su_button url=”https://rtpraktijk-inzicht.us19.list-manage.com/subscribe?u=e99f8b826a03c3f000bb19461&id=1112cb81db” target=”blank” style=”soft” background=”#7cccbf” size=”5″ radius=”round” icon=”icon: hand-o-right”]Inzichten in je mailbox[/su_button]