Heb jij dat ook wel eens? Dat je het gevoel hebt dat jezelf niet in beweging kunt komen? Misschien ervaar je dat nu wel tijdens de omslag naar het herfstweer. Ik spreek wekelijks veel verschillende collega’s (leerkrachten, IB’ers maar ook remedial teachers, kindercoaches en logopedisten). Zowel in de begeleiding op school als in de praktijk of online kwamen ze niet verder dan de standaard opdrachten, spellen en werkvormen. Er was geen beweging in te krijgen. De inspiratie om de lessen actiever te maken ontbrak. 

Ik zet je in beweging

Want beweging in de begeleiding toepassen is echt mijn ding! Natuurlijk heb ik ook echt wel eens een periode dat ik even wat minder verscheidenheid toepas in mijn begeleiding.

Weet dat dat geen malheur is want we hoeven leerlingen niet continu maar te vermaken met een leerdoel. Het gaat erom dat ze het leerdoel aangeboden krijgen op een manier die bij ze past. Het leven is niet één groot feest of één en al beloning. Dus je hoeft niet elke les even ‘leuk’ te maken en soms moeten ze gewoon een beetje doorzetten en uitgedaagd worden.

Welke werkvorm of welk spel dient het leerdoel het best?

Dat is ook een interessante vraag om over na te denken. Namelijk niet elk leerdoel past bij elke werkvorm of elk spel. Soms moet je echt even instructie geven en een werkblad laten maken. De vraag is of het altijd op dezelfde wijze moet.

Ik had een poosje terug een parcours uitgezet waarbij ik ook een werkblad met sommen had liggen waar de leerlingen uit groep 6/7 echt niet zo 1,2,3 het antwoord op wisten omdat ze hier nog mee aan het oefenen waren.

Is het dan handig dat je zo’n parcours met je hele klas tegelijk doet?
Het antwoord is nee.
Ik ben sowieso meer van mening dat je meer rendement behaalt in kleine groepjes. In kortere tijd komen de leerlingen vaker aan de beurt want de groepsgrootte is kleiner. Er ligt dan minder (groep)druk op een leerling.
Zo komt de leerling meer in beweging, toont de leerling meer initiatief en doet daarbij veel succeservaringen op. Het zelfvertrouwen in de eigen vaardigheden groeit hierdoor ook nog eens extra snel. Dat stimuleert weer om door te zetten bij nieuwe leerdoelen. 

Al zit je maar op de grond

Ja. Gekke gedachte misschien maar de transfer van aan tafel zitten naar op de grond zitten met een werkblad, leesboek of spel is voor leerlingen al een andere manier van leren. Ze zien dit al als afwisseling terwijl je inhoud hetzelfde blijft.

Grappig hè? Hoe snel leerlingen het al ‘anders’ vinden en dus ook prima vinden als er niet mega veel verandert tijdens een lesmoment. Daar staan wij als volwassenen niet eens bij stil.
Ik krijg van collega’s veel de opmerking te horen

ik doe zoveel hetzelfde.

Als ze al bewegend leren inzetten dan gebruiken ze veel dezelfde werkvormen. Ja helemaal geen probleem voor de kinderen maar voor óns lijkt het allemaal zo ‘koekoek-één-dreun.’ Daar hoeven we dus helemaal niet mee te zitten want automatiseren (waarbij we bewegend leren het meeste en best in kunnen zetten) bestaat vooral uit herhaling en een aantal fijne werkvormen zoals sorteren.

Wil je meer?

Ik leer het je graag op 27 oktober tijdens de online training: ‘Beweeg en leer- tijd voor actie in de praktijk zodat jij bewegend leren inbouwt in jouw dagelijkse routine van leerlingbegeleiding, waarbij het lesdoel voorop staat tezamen met:

  • de succeservaringen
  • de actieve houding
  • de betrokkenheid van leerlingen
  • inzet van leerlingen