Tijdens de training Beweeg en leer tijd voor actie vertel ik aan leerkrachten, IB’ers, remedialteachers, logopedistes en kindercoaches waarom het zo belangrijk is dat kinderen bewegen tijdens lessen en over het belang van een goede motoriek. Vanuit de overheid is er ooit de vraag geweest of scholen leerlingen meer konden laten bewegen i.v.m. steeds meer overgewicht bij jonge kinderen. Toen bleek dat 4 à 5 keer per week gymmen niet altijd haalbaar was in lesroosters, is er gezocht naar andere mogelijkheden en de effectiviteit daarvan.
Één van de interessante bevindingen is dat wanneer je veel zit, je al snel spierkracht verliest met als gevolg dat je minder geconcentreerd bent. Daardoor heb je een lager leerrendement en dus neem je minder makkelijk nieuwe lesstof op.
Opvallend
Jaarlijks geef ik workshops in klassen over bewegend leren en dan blijkt dat er best wel wat schort aan de motoriek van de leerlingen. Dan praat ik nu niet over kleuters die nog niet alle stappen in hun ontwikkeling voor motoriek hebben doorlopen maar over de leerlingen die deze fases al wel doorlopen hebben (ongeveer 9 jaar). Hoe is dat bij jouw kinderen/ leerlingen?
Leerlingen vinden het bijvoorbeeld eng om op klossen te lopen, ze vallen snel of stappen geregeld naast de stapstenen die in een parcours uitgestald liggen. Dit komt o.a. door een slecht evenwicht.
In evenwicht
Evenwicht is een belangrijke pijler omdat we vanaf groep 3 veel meer zitten dan in de kleuterklassen tijdens de activiteiten die we doen. Als je een slecht evenwicht hebt, wordt het lastig om een hele dag rechtop te zitten en je hoofd niet te ondersteunen. Er zijn leerlingen die meer liggend dan zittend hun werk doen omdat het simpelweg te veel energie kost om hun lichaam goed in evenwicht te houden de hele dag.
Als het je weinig energie kost om je lijf in balans te houden heb je een goede oprichting (waarbij je alles in je werkveld goed kunt overzien en je ogen rustig details kunnen waarnemen, je de zin niet kwijt raakt of geen omkeringen leest) en een natuurlijke zithouding zonder dat je je lichaamsdelen in bedwang moet houden (benen strak om de stoelpoten geslagen, op de knieën op de stoelzitting enz, heb je een beeld?).
Fijn toch dat je als kind je dan al je aandacht op je opdracht kunt richten en er geen energie wegvloeit omdat je je lichaam continu in evenwicht moet houden?
Praktijkvoorbeelden
In de praktijk zie ik veel leerlingen voorbij komen die nog onderliggende reflexen onderdrukken, moeite hebben met hun evenwicht en bijna verkrampt op hun stoel zitten te werken doordat hun lijf nog niet uit zichzelf in een natuurlijke ontspannen houding kan blijven terwijl ze hun aandacht richten op hun leerdoel.
Soms komen er ook leerlingen voorbij met een forse ontwikkelingsachterstand of lichamelijke ontwikkelingsvoorsprong. Hierbij lopen ze dan motorisch achter op hun leeftijdsgenoten of zijn ze zo hard ontwikkelt dat de leerling zich geen raad weet met zo’n groot lichaam waardoor hij of zij ook uit balans is.
Het kan twee kanten op
Er kunnen bij een ontwikkelingsachterstand forse problemen zijn met werken op een getallenlijn (plus- en minsommen), tafels en deelsommen of het leren klokkijken doordat een kind in de ontwikkeling van de motoriek nog niet toe is aan het werken in twee richtingen. Het is dan zaak om daar eerst (ook) mee aan de slag te gaan.
Doordat er soms alleen wordt stilgestaan bij het ‘hier en nu probleem’ van het vakgebied waar de leerling moeite mee heeft, blijft de motoriek achter en blijft dit in de weg zitten om grotere sprongen voorwaarts te maken m.b.t. het leerprobleem of de achterstand. Daarom pak ik in mijn praktijk beide onderdelen aan. De focus ligt op het vakgebied en door de verschillende soorten activiteiten en werkvormen kan ik zorgen dat een kind ook in beweging is en onbewust ook met de motoriek oefent. Dat is mijn kracht als psychomotorisch remedial teacher en die kennis deel ik graag met jou.
Bewustwording
Wees je er dus van bewust dat wanneer jouw kind of leerling veel moeite moet doen om rechtop te zitten, veel met zijn of haar neus op het papier zit, dit veel energie kost die verloren gaat. Die energie is hard nodig om de (nieuwe) leerstof tot zich te nemen. Dus het is fijn als je kind/leerling hier geen hinder van heeft. Het hoeft niet in de weg te zitten maar het kan wel degelijk een onderliggende oorzaak zijn van een leerprobleem of achterstand. Kijk eens naar je kind/leerling met deze informatie in de achterhoofd.
Wat valt je op?
Heb jij een kind of leerling waarover je zou willen sparren? Weet dan dat ik maandelijks 2 gratis sessies houd en jij een plekje hiervoor kunt reserveren via onderstaande knop zodat ik jou tips kan geven voor jouw specifieke situatie. Spreek ik jou deze maand nog?
[otw_shortcode_button href=”https://rtpraktijk-inzicht.nl/gratis-online-sessie/” size=”medium” icon_type=”general foundicon-right-arrow” icon_position=”left” shape=”round” color_class=”otw-greenish” target=”_blank”]Gratis sessie[/otw_shortcode_button]