Doe jij dat nog? Ik niet.

Zoeken in een encyclopedie is echt zó uit de vorige eeuw.


Ja sinds het bestaan van het internet zoeken we de meeste informatie op online. Heel soms nog in een boek, atlas of encyclopedie. Alleen valt te betwisten hoe betrouwbaar sommige online informatie is. Je moet weten waar je betrouwbare informatie kunt vinden.

Mijmeringen 

Gisteren hield ik een klein onderzoekje op facebook en instagram onder mijn volgers.
Vroeger was de encyclopedie een ‘heilige’ informatiebron. Mijn volgers gaven aan dat het zelfs een beetje een bijzondere gebeurtenis was als je wat ging opzoeken in een encyclopedie. Het waren namelijk boeken die je niet dagelijks gebruikte en áls je ze nodig had, dan ervoeren ze de speurtocht door de encyclopedie als iets bijzonders.

Ik weet zelf ook nog dat ik meestal onder begeleiding van één van mijn ouders door de encyclopedie heen ging (vaak ook wel omdat er moeilijke taal in stond).

Liever lui dan moe

Tegenwoordig tik je op Google je zoekwoord(en) in en vindt het internet voor jou wat je zoekt. Lekker makkelijk want we hoeven er weinig moeite voor te doen. Wel moet je natuurlijk weten hoe je moet zoeken en zoals ik net al zei is niet alle informatie op het internet even betrouwbaar dus je moet ook kunnen inschatten of de informatie die je leest klopt. Je moet dus ook weten wáár je je informatie vandaan haalt.

Veranderingen en vaardigheden

De zoektocht naar informatie is dus in de loop van de afgelopen 30-40 jaar erg veranderd. Daarbij horen ook andere vaardigheden. Leer jij ze bewust aan aan je kind/leerling? Op school wordt hier niet uitvoerig en bewust mee geoefend totdat er in de midden/bovenbouw een werkstuk, boekbespreking of presentatie over een bepaald onderwerp gemaakt moet worden. In het begin mag dat nog over een onderwerp gaan wat dicht bij de interesses van het kind ligt: over het huisdier of de sport maar naarmate de leerlingen ouder worden komt er meer uitdaging in en moet een onderwerp worden gekozen waar de leerlingen nog niet zoveel vanaf weten. Dus moeten de leerlingen op zoek naar informatie buiten zichzelf en hun familieleden die hen van informatie kan voorzien.

Informatiebronnen

Een encyclopedie is dan een bron die niet meer wordt ingezet. Toch komen er op recente toetsen en in methodes vragen voor over hoe je informatie opzoekt in encyclopedieën. Best lastig als je daar vragen over krijgt als je geen encyclopedie tot je beschikking hebt. Voor ons dus als ouder en begeleider de taak om hiermee aan de slag te gaan.

Grappig als ik dan van ouders hoor dat ze zelf de encyclopedie al uit hun geheugen hebben verbannen 🙂 Niet bewust, maar wel dus een teken aan de wand.

Begrijpend lezen en taal

Tijdens begrijpend lezen en taallessen komen kinderen ook in aanraking met verschillende tekstsoorten en informatiebronnen. Ze leren hoe je een inhoudsopgave moet lezen om te vinden wat je zoekt, ze leren omgaan met een woordenboek. Kortom ze leren hoe en waar en vooral hóe ze informatie moeten zoeken.

Hoe ik help

Ook in de kindertraining ‘Allen teksten de baas’ behandelen we deze onderwerpen.

Die training start op maandag 28 september 15.45-17.15 uur.
In slechts 6 lessen van 90 minuten voor €240,- werken we o.a. dus aan informatiebronnen, cito vraagstelling, woordenschat en samenvatten.
Scoorde jouw kind in juni lager dan verwacht op de cito (i.v.m. Corona) of merk je dat begrijpend lezen een moeilijk onderdeel voor jouw kind is? Geef je kind dan snel op want er zijn nog maar 2 plekken beschikbaar.

[otw_shortcode_button href=”https://rtpraktijk-inzicht.nl/begrijpend-lezen/” size=”medium” icon_type=”general foundicon-right-arrow” icon_position=”left” shape=”round” color_class=”otw-greenish” target=”_blank”]Begrijpend lezen training ‘Alle teksten de baas'[/otw_shortcode_button]