Wat was jouw linkje toen je de titel las?
Dacht je:

  • …heerlijk! Doe mij maar een retourtje met de trein naar zee?
  • …oh nee te veel gedoe met die mondkapjes op i.v.m. het Corona virus?
  • …tsjoeke tsjoeke tuut! (De hit van topstars uit 2006?)
  • …liever niet naar Zandvoort maar een andere bestemming met de trein is ook prima?
  • …wat heeft die trein nou weer te maken met onderwijs of remedialteaching?

Verbinding

Wat je gedachte bij het lezen van deze titel ook was, weet dan dat je brein direct een verbinding probeert te leggen met alles wat je al kent over de sneltrein en Zandvoort.
Als je nu een mindmap (schematisch overzicht) zou maken, zou je al verschillende ’takken’ kunnen maken met deelonderwerpen die hierboven bijvoorbeeld al genoemd werden.

‘Plop’

Vóór maart 2020 hadden we nooit een trein geassocieerd met mondkapjes. Vanaf nu ‘plopt’ dat zomaar in je hoofd op omdat we sinds het Corona virus nu volop de mondkapjes in het journaal horen, we reizen ermee enz. Zo zie je dat we door dingen, die in onze leefomgeving plaatsvinden leiden tot nieuwe woordenschat.
Nou wil ik het in dit blog natuurlijk liever niet over Corona hebben

Denk even een stapje verder…

Welke andere netwerkverbindingen kan jouw kind of leerling leggen bij deze titel?
Heeft jouw kind of leerling een grote talige leefomgeving dan kan die mindmap, van alle eerder opgedane kennis al vrij uitgebreid zijn en kunnen er zelfs weer linkjes gelegd worden naar andere onderwerpen.

TOS

Kinderen met een TOS (taalontwikkelingsstoornis), of een minder talige leeromgeving kunnen veel minder linkjes leggen. Zij hebben ook veel meer oefening en herhaling nodig voordat een begrip aan hun netwerk in de hersenen blijft ‘hangen.’ Door handelend bezig te zijn met nieuwe begrippen ‘landt’ het sneller.

Het is cruciaal om je kind veel kennis te laten maken met de algemene kennis om zich heen zodat jouw kind in allerlei situaties zich kan redden.

Wanneer was jullie laatste reis met de trein?

Alleen een gesprekje erover houden kan al leuk zijn maar hoe interessant is het om met de trein ergens naar toe op pad te gaan (met mondkapje, dat dan weer wel).

  • Zijn er verschillen tussen een aantal jaar geleden en nu?
  • Of langer geleden?

    Als je nou geen behoefte hebt aan een lijfelijk treinritje, ga dan eens opzoek naar online informatie of een stukje van een aflevering van het tv programma railway want zelf als je de link aanklikt kom je al interessante begrippen tegen waarover je het met kids kunt hebben.
  • Hoe gaat dat in het buitenland: een ritje met de trein?
  • Hoe ziet dat er uit?
  • Werkt het net zoals hier in Nederland?

    Ben je of ga je nog op vakantie?
    Sta er eens bij stil en probeer de buitenlandse woorden te achterhalen.

Zo zie je dat je net als met de tips uit het vorige blog over de markt een groot aandeel kunt hebben in het sturen van de woordenschat uitbreiding van je kind of leerling (zie mindmap als voorbeeld)

Overlap met andere vakgebieden

✅schrijven (laat de route uitstippelen, welke plaatsnamen kom je tegen, hoe werkt het als je het intypt op de routeplanner van de NS?)
✅spelling (correct typen of schrijven, denk aan de hoofdletters)
✅ (begrijpend) lezen, want hoe lees je zo’n tabel eigenlijk, welke informatie heb je nodig voor jouw reis?
✅rekenen (klokkijken, reisduur, schatten van de afstand of tijdsduur, geldrekenen, percentages)

Thuis kan er nog een leuke verwerkingsopdracht aan worden gekoppeld bijvoorbeeld het maken van een leuk reisverslag met eigen gemaakte foto’s of verzamelde informatie

In elke situatie zit een leermoment en als je dit spelenderwijs toepast kun je een hele grote bijdrage leveren!

Meer lezen over leersituaties buiten school?
Klik dan HIERHIER of HIER

Deel dit blog ook rustig met ouders als je denkt dat zij hier ook inzichten uit kunnen halen.