Toen ik in de midden-/bovenbouw zat van de basisschool kreeg ik ook het ontleden aangeleerd. Ik was dol op schrijven dus al die taallesjes waarbij we de zinnen moesten overschrijven uit ons boek, gingen mij makkelijk af.  Gewapend met gekleurd potlood en liniaal gingen we onderstrepen. Ik was goed in ontleden, dat maakte natuurlijk wel dat ik het leuk vond, net als het vele schrijfwerk wat erbij kwam kijken.

Verafschuwen

Ik kan mij nog zo voor de geest halen hoe die lessen eruit zagen. Als ik terugdenk aan die herinnering van inmiddels ruim 20 jaar geleden kan ik mij voorstellen dat een aantal mede klasgenoten het ontleden verafschuwden. Zij hadden moeite met schrijven, snapte er niks van of vonden het ook nog eens super saai. Die haakte al af als het woord ontleden maar genoemd werd.

Ouders doorleven hun basisschooltijd opnieuw

Eerlijk gezegd zie ik nu in mijn praktijk en op de scholen waar ik de afgelopen jaren heb gewerkt dat de kids worstelen met dit onderdeel (de uitzonderingen zoals ik toendertijd, daargelaten).

Er zijn ook zoveel verschillende onderdelen en dan bestaat ontleden ook nog eens uit 2 onderdelen: 

  • taalkundig ontleden (woordsoorten benoemen)
  • redekundig ontleden (de functie van een zinsdeel aangeven). 

Van ouders hoor ik dat zij het vroeger ‘horror’ vonden en nu deze leerstof niet kunnen uitleggen aan hun kinderen. Dat lijkt mij best vervelend als ze dit ervaren want ze zien dat hun kinderen dezelfde worstelingen doormaken als zijzelf op de basisschool.
Ik kan mij zo voorstellen dat ze hun kinderen die struggles willen besparen.

Een gouden oplossing!

Daar heb ik wat op bedacht want naar aanleiding van dit gegeven én de poll die ik op instagram hield, bleek ook dat 57% van mijn volgers niet wist wat het verschil was tussen taalkundig ontleden en redekundig ontleden. Daar begint het wel allemaal, als het gaat om ontleden. Je moet wel weten wat de opdracht is en waar je naar op zoek moet in een zin. Daarnaast moet je ook weten hoe je het kunt vinden.

Besluit

Ik heb daarom besloten een volledig geautomatiseerde online training te maken zodat kids (eventueel met hun ouders in hun kielzog) het taalkundig ontleden stap voor stap kunnen doorlopen. Omdat er 10 onderdelen in het ontleden zijn heb ik er 10 aparte lessen van gemaakt. Elke les heeft een instructiefilmpje met uitleg en een korte oefening. Daarna kunnen kinderen zelfstandig het bijbehorende werkblad maken en online opdrachten maken om nog extra te oefenen. Zo kunnen ze in hun eigen tempo de onderdelen doorlopen.

Dat lijkt mij nou echt een win win situatie! Ken jij iemand die dit moet weten? Stuur dan gerust deze informatie door.