De kinderen zijn deze week voor het eerst na een periode van thuisonderwijs weer met elkaar als complete groep in één klaslokaal en dat in de toetsmaand… Veel scholen besloten toch om de doorgaande lijn in de ontwikkeling van de kinderen te willen meten in deze toetsmaand. Een enkele school heeft besloten de toetsen over de zomervakantie te tillen of toetsen niet het volledige pakket zoals ze ieder half jaar wel doen. Voor elk besluit is wat te zeggen. Je kunt als ouder én leerkracht denken HELP! maar serieus, dacht je dat echt? Dat hoeft toch niet? Als jíj al in de stress schiet… help jij de kinderen daar dan mee als ze horen dat de cito toetsen worden afgenomen? Echt tijd om de kinderen er met leerstof op voor te bereiden heb je (of je nu leerkracht of ouder bent) niet echt meer maar er zijn nog genoeg andere mogelijkheden.

Wat kun je dan wél doen?

  • Help de kinderen door ze te vertellen dat school de ontwikkeling van de kinderen wil meten. Nu ze 12 weken lang thuisonderwijs (aangevuld in de laatste maand met 2 dagen per week school in een halve groepssamenstelling) hebben gehad is het voor scholen moeilijk om te weten zonder toetsen waar de kinderen nu exact staan. In een halfjaarlijkse cito toets wordt gemeten of een kind de leerstof van het afgelopen half jaar beheerst. De leerstof kan toepassen op nieuwe situaties én of een kind al meer aan kan dan tot nu toe is aangeboden.
  • De tips uit mijn eerdere blog over cito toetsen doornemen. Mochten de toetsen inderdaad deze komende 2 weken worden afgenomen dan heeft niet elke tip nog zijn beste werking i.v.m. het korte tijdsbestek maar misschien kende je de tips nog niet en heb je er nu nog wat aan om te bespreken met de kinderen of met school. Help waar het mogelijk is!
  • Schermtijd minimaliseren. Het ligt er aan of de kinderen een digitale of papieren variant krijgen van de toetsen maar als een kind baat heeft bij een papieren versie, vraag dan of school in die onderwijsbehoeften wil voorzien (om bijvoorbeeld belangrijke woorden aan te strepen, aantekeningen te maken, terug te kunnen bladeren om eventuele ’twijfel- vragen’ opnieuw te kunnen lezen en eventueel te verbeteren).

Weet dat de ogen van de mens gemaakt zijn om 80% van de tijd veraf te kijken en 20% van de tijd dichtbij. Denk maar eens aan onze voorouders die niets anders deden dan hun leefgebied bewaken en jagen om in leven te blijven.

Dus als ze digitale toetsen krijgen (naast de andere beeldscherm momenten op een dag, zowel thuis als op school) dan kunnen kinderen last krijgen van hun ogen, hoofdpijn klachten ontwikkelen en kan die extra schermtijd bijdragen aan bijziendheid.
Zitten kinderen thuis ook achter beeldschermen? Kijk of daar ook mogelijkheid is om te minderen. Veel ouders én scholen zijn zich hier niet van bewust dus deel deze tip vooral met mensen voor wie dit interessant is (dat kan door bijvoorbeeld onderaan dit blog op de social media buttons te klikken).

  • Bied rust (deel 1). Op de één of andere manier is er rondom citotoetsen een giga ‘stress-stempel’ op gekomen wat lastig te verwijderen is. Door zelf rustig te blijven over een cito periode (in verbale én non verbale communicatie) naar de kinderen toe, laat je zien, dat dit er bijhoort en dat het nodig is om de ontwikkeling van een kind in kaart te brengen. Niet meer en niet minder. Hang er geen oordeel of prestatiedwang aan want een kind voelt dat. Zij zijn hier gevoelig voor. Succes wensen mag maar leg niet de nadruk op de cito. Doe dit ook bij andere (spannende) momenten zoals een presentatie, dictee, gewone lesdag, verjaardag, schoolexcursie enz.
  • Bied rust (deel 2). In deze weken van toetsing is het fijn als er zowel in de klas, als thuis rekening gehouden wordt met prikkels van buiten af. Als een kind zich moet concentreren vraagt dat wat van de hersenen (waar ze ook de prikkelverwerking zelf moeten reguleren). Als je kunt bijdragen aan een zo optimaal mogelijke situatie, doe dat dan! Zorg voor genoeg zuurstof, zo min mogelijk geluidjes of lopen in een klas. Voor en na zo’n moment is het fijn dat een kind zich kan ontspannen door bijvoorbeeld even te bewegen (zoek passende energizers) en verspreid de taken waarbij er veel van de kinderen gevraagd wordt op het gebied van de concentratie. Thuis kunnen kinderen ontspannen door zich terug te trekken en te genieten van één op één tijd met de ouders, creatief bezig te zijn, buiten te spelen, een boek lezen en als belangrijkste: op tijd naar bed zodat ze genoeg nachtrust pakken (hier krijgt hun brein de tijd om weer bij te komen van zo’n dag).

Sta jij hier bij stil?

De meeste tips die je hier hebt gelezen zijn niet alleen toepasbaar op citotoetsen maar vooral bij de dagelijkse benadering van de schooldagen. Ook juist na de hele thuisonderwijs periode is een hele dag in de klas met soms wel 30 kinderen mega vermoeiend. Pas dan ook bovenstaande tips dagelijks toe. De kinderen zullen het niet altijd aangeven maar zij zijn er écht bij gebaat.

Help jij de kinderen door dit met zoveel mogelijk ouders en leerkrachten te delen?