Leerkrachten ‘moeten’ al zoveel naast hun basis aanbod aan lessen toevoegen.

Denk maar eens aan het werken aan de 21st century skills (want ja we moeten de leerlingen wel voorbereiden op de nieuwe ontwikkelingen in de maatschappij), techniekdagen, relatie & seksualiteit en meer. Dan heb ik het nog niet eens over nieuwe vergaderstructuren en methodes kiezen en implementeren in het dagelijkse werken in de praktijk.

Bevlieging of blijvertje

Sinds een aantal jaren is bewegend leren een hot item in onderwijsland. Wat het is lees je HIER. Massaal gaan bevlogen leerkrachten aan de slag om er ook voor te zorgen dat de leerlingen meer bewegen tussen de lessen door en tijdens de lessen want ook de gezondheid van de leerlingen speelt binnen het onderwijs een grotere rol dan voorheen.

Werkdruk

Tóch zijn er zat leerkrachten die weten dat bewegend leren effectief is (voor de leerresultaten, het geheugen, de gezondheid, het werkplezier, de actieve betrokkenheid en het zelfvertrouwen) maar zien het echt als werk verzwaring. Er komt wéér iets extra’s bij waar ze wat mee moeten/willen.

Massaal worden er workshops gevolgd die tips en ervaringen bieden maar na afloop is de leerkracht praktisch nog geen stap verder. Ze moeten eerst materialen maken, regelen wie en wanneer extra op het plein of in de speelzaal terecht kan en ervaren dat dus niet allemaal zo positief. Geef ze eens ongelijk!

Implementeren

Implementeren is een onderdeel dat bij veel van de onderwerpen aan het begin van dit blog nauwelijks tot uiting komt. Voor je het één goed en wel in de vingers hebt is het alweer tijd om de volgende onderwijsontwikkeling te volgen. Natuurlijk wisselt dit op elke school maar in mijn afgelopen tien jaar heb ik heel wat scholen en teams van dichtbij meegemaakt. Daar waren deze geluiden luider dan de positieve.

Leuk én werkbaar

Het kan ook anders!

Veel schoolteams werken massaal aan dezelfde ontwikkeling (voor iedere leerkracht) maar hoe gaaf is het als je meer gaat denken in talenten van de leerkrachten? In het onderwijs van nu werken we ook steeds meer met de talenten van leerlingen. Die van leerkrachten mogen we ook beter benutten!

Net schreef ik al over het volgen van ‘leuke’ workshops. Leuk wil niet direct zeggen werkbaar. Dus tijd voor een andere aanpak. Spreek je eigen talenten meer aan en sta voor je talenten! 

Ben jij een bevlogen leerkracht die wél bewegend leren wil toevoegen aan zijn of haar dagelijkse lespraktijk zonder dat het heel veel extra voorbereiding en geregel zal zijn?

Weet dan dat je tijdens de training Beweeg en leer- tijd voor actie in de klas, niet alleen tips, theorie en ervaringen krijgt maar we gaan ook praktisch met jouw dagplanning aan de slag.

Je hoeft namelijk in deze herfstperiode niet afhankelijk te zijn van het schoolplein of de speelzaal. Je kan dit ook prima organiseren in je klas. 

Wil jij leren hoe? Kijk dan HIER en vraag je directeur naar jouw professionaliseringsbudget. 

Heb je liever dat ik je dit uit handen neem? Stuur een berichtje naar mij en dan leg ik het contact met jouw directeur.