Wist je dat…
… onderzoek vaak een negatieve lading heeft?
… onderzoek helemaal niet negatief is?
… onderzoek juist oorzaken of verbindingen aan het licht kan brengen?

Zo begon ik mijn instagram post op 17 juli en besloot dat er een blog moest komen over onderzoek want ik merk aan ouders dat ze er niet happig op zijn om te laten onderzoeken welke onderliggende vaardigheden mee spelen in de achterstand m.b.t. bepaalde vakken. Zij willen het liefst daar hulp voor en dan weer verder.
Helaas werkt het niet altijd zo met de ontwikkeling van kids en dat ga ik aan de hand van onderstaande voorbeelden laten zien.

!! Houd hierbij in je achterhoofd dat onderzoek alleen nodig is als blijkt dat er iets niet werkt of verbetert en je wilt weten waar het aan ligt. 

voorbeeld 1:
Wanneer een kind op begrijpend lezen maar laag blijft scoren heeft het zin om een visueel onderzoek te doen
( En nee niet ieder kind moet dan direct aan een bril).
Het kan namelijk zijn dat de ogen niet goed samen werken, er te veel of te weinig oogspanning is waardoor de ogen niet kunnen focussen tijdens het lezen. Tijdens het terug zoeken in een tekst kan dit ook lastig zijn met als resultaat dat de kids het antwoord niet kunnen vinden of steeds 2 regels door elkaar lezen.
Dan is het toch fijn als je dit weet en hier wat aan kan (laten) doen zodat je kind beter kan lezen, terugzoeken in een tekst en misschien wel zelfs geen hoofdpijn of misselijkheid meer ervaart.

Door middel van onderzoek kunnen onderliggende vaardigheden of nog niet ontwikkelde reflexen aan het licht komen. Met goede begeleiding kun je daar dan grote achterstanden door inhalen of zorgen dat die onderliggende vaardigheden niet meer in de weg zitten en de begeleiding voor het vak dus ook effect heeft. Want alleen werken aan het hier en nu probleem (dat vakgebied) heeft maar gedeeltelijk zin als er als het ware een gat zit tussen de nog niet ontwikkelde reflexen en de niet ontwikkelde vaardigheden ten opzichte van waar het kind nu in de klas mee bezig is.
Om je nog verder te overtuigen volgen hieronder nog meer voorbeelden.

voorbeeld 2:
Een jongen heeft moeite met spelling en/of lezen in groep 3/4. Maar na een aantal jaren blijkt dat hij in de bovenbouw uitvalt op begrijpend lezen… Hij kon het technische trucje wel (lezen wat er staat), maar totaal niet het begrip eraan koppelen. Ook wist hij van meer dan 30% van een tekst niet wat de woorden betekenden. Kortom: hier speelden de vaardigheden leren voorstellen, visualiseren en de beperkte woordenschat hem parten. Zonder onderzoek kwam dit niet naar voren en bleef de begeleiding eindeloos voortgaan zonder grote vooruitgang.

voorbeeld 3:
Een meisje in de bovenbouw kan de tafels niet onthouden. Na onderzoek bleek dat ze nog alles op de vingers uitrekende, met als gevolg dat ze nooit haar rekenwerk af had, niet wist hoe ze iets handiger kon uitrekenen en haar gevoel van zelfvertrouwen in haar eigen vaardigheden was er nauwelijks.

Door goed onderzoek kun je gericht starten met begeleiding zonder dat er halverwege alsnog van aanpak gewisseld moet worden omdat zonder onderzoek  pas in de loop van een aantal begeleidingsmomenten duidelijk wordt wat de oorzaak is.

Tip van mijn kant… sta niet negatief tegenover onderzoek maar zie wat het je (kind) allemaal oplevert. Zoals uit het laatste voorbeeld duidelijk wordt, kan het je dus ook nog financieel een hoop schelen naast de extra tijd en energie die er van alle partijen al in zitten als je kiest om geen onderzoek te laten doen.

Wist je dat…

… ik screen op de voorwaarden voor dyslexie?
… ik een visueel onderzoek kan doen?
… ik ook de motorische onderliggende vaardigheden kan onderzoeken?
… als er uit onderzoek blijkt dat er specialistische hulp nodig is, ik met je mee denk waar en hoe dat het beste zal kunnen?

Als je kind na de vakantie weer van start gaat, wil je dan effectieve begeleiding voor je kind maar weet je niet waar te beginnen? Boek dan eens een GRATIS online gesprek zodat je kunt sparren over jouw specifieke situatie. Tijdens dat gesprek bied ik je ook twee direct toepasbare tips zodat je thuis daar direct mee aan de slag kunt.