Artikel uit het AD van vorige week

Ik leer nu zelf ook weer bij, nu mijn kind bij jou in de begeleiding zit

Vorige week vertelde een moeder dit aan mij, dit ging over de begeleiding voor begrijpend lezen. Hoe mooi is dat? Dat zijn 2 mensen die ik tegelijk kan helpen met begrijpend lezen. Eerlijk gezegd was dit niet de eerste moeder die dit aangaf. Sinds ik de training ‘Alle teksten de baas’ geef heb ik dit al regelmatig gehoord.

In het AD stond eerder vorige week ook al een artikel waarin pijnlijk duidelijk werd.  Als kids niet graag lezen, leren ze geen nieuwe woorden bij, vinden ze het moeilijk en daardoor niet meer leuk. Bijkomende oorzaak:  ze zijn ook slecht in het begrijpen wat ze lezen in brieven van belangrijke instanties, leerstof, bijsluiters van medicijnen en ga zo maar door. Zelfs in het vaktijdschrift voor remedial teachers was dit onderwerp het hoofdthema.

De moeder waar ik net over schreef kon zich van sommige termen en vaardigheden vanuit haar basisschooltijd niets of nauwelijks herkennen of zelfs maar herinneren.

Vandaar dat ik er vroeger nooit wat van bakte, ik wist niet wat ik deed. mijn kind nu gelukkig wel!

Je kunt alleen vaardigheden toepassen als je er veelvuldig mee geoefend hebt. Denk maar aan leren lopen en fietsen, dat kon je ook niet van de ene op de andere dag. Zo is dat ook met begrijpend lezen want dat is een hele brede vaardigheid die op te delen is in kleinere deelvaardigheden.

Vanaf midden groep 3 doet het er toe dat je kunt begrijpen wat je leest. Deze vaardigheid bouw je in de loop van je (school)carrière uit tot -als het goed is- de belangrijkste vaardigheid die je de rest van je leven ondersteunt en zorgt dat je in staat bent, juist te reageren hierop.
Tóch heb ik het idee dat veel ouders én leerkrachten nog niet genoeg beseffen hoe belangrijk deze vaardigheden daadwerkelijk zijn.

Daarom besteed ik er veel aandacht aan op mijn social media kanalen, in mijn praktijk en werk ik in de groepstraining Alle teksten de baas, met kids in kleine behapbare stapjes om die deelvaardigheden onder de knie te krijgen. Een aantal termen die op school voorbij komen behandelen we uitgebreid door daar gericht mee te oefenen zo wordt de kracht van herhaling ook weer zichtbaar.
in slechts 6 lessen zit alle basis er in en kunnen kids echt letterlijk uit elke soort tekst de essentie halen, samenvatten, verbanden zien en krijgt de woordenschat een boost.

Ben je/ Ken je een ouder met een kind in groep 5-8 die alle teksten de baas wil worden?
klik snel op de knop voor meer info en aanmelden voor de training.
Er zijn nog een aantal plekken beschikbaar. Vol=vol.