Tsja… ik deed hard mijn best om aan de wedstrijd mee te doen… ik ben er niet zo goed in (GELUKKIG MAAR!)

Wedstrijdje
Het lijkt wel of kids steeds vaker onbewust een wedstrijdje doen wie met zijn neus de tekst kan raken (en dus met hun ogen te dicht op de tekst zitten) terwijl ze aan het lezen zijn want ik kijk de laatste tijd tijdens de leesbegeleiding continu tegen kruintjes aan als ik niet zelf naar de tekst kijk om met ze mee te lezen.

Bijziendheid
Natuurlijk doen ze dit niet bewust maar het gebeurt dagelijks. Toen ik nog voor de klas stond zag ik elke dag in mijn klas dat die ogen te dichtbij de tekst waren. Nu in de praktijk wel wat minder maar het is nog dagelijks iets waar ik ze alert op maak. Ze hebben het vaak niet door maar ze zitten al gauw op een afstand van minder dan 10 cm met hun ogen van de tekst af en daar gaat het mij natuurlijk om. Dat is NIET goed voor je ogen. Als dit dagelijks langdurig gebeurt, ontwikkel je bijziendheid en moet je aan een bril.

Schermtijd
Een half jaar geleden zag ik in een reclameblad van een opticien een stukje over bijziendheid door beeldschermen. En dat er dus richtlijnen zijn voor schermtijden (hoe lang een kind achter een beeldscherm mag/hoort te zitten). Daar had ik nog nooit van gehoord, jij wel? Door die schermen zijn we een andere houding gaan aannemen. We hebben het beeld dichterbij ons dan een normaal tijdschrift of leesboek. Nu doen we dit dus ook met de tekst uit een boek of tijdschrift.
Ik ben mij er zelf wel bewust van dat ik steeds vaker met de smartphone in mijn hand zit en dan… doe ook ik soms onbewust mee aan die wedstrijd, als ik het merk dan weet ik dat het tijd is om te corrigeren of de telefoon weer gewoon weg te leggen. Kids hebben ook steeds vaker de neiging hun boek rechtop te zetten. Voor een aantal is het fijn om een laptop steun (bijvoorbeeld van IKEA) te gebruiken waar je dan de tekst schuin op kunt leggen. Zo voorkom je een klein beetje dat kids die verkeerde houding aannemen en het is meer ontspannend voor de ogen echter is de houding corrigeren en ze attenderen op een goede houding nog steeds de beste oplossing want zo’n schuin vlak werkt niet voor iedereen.

Bewustwording
In de groepstraining Alle teksten de baas leren we in de eerste les ook over de werking van je ogen. We hebben het over ons leesgedrag en hoe dat eruit ziet. Dan komt het onderwerp: met je neus op je boek regelmatig aan bod en vertel ik ze ook dat ik vanaf dat moment hen daar op ga wijzen als ik het zie. Zo creëer ik al een stukje bewustwording bij ze en dat we dus zuinig moeten zijn op onze ogen. Dit stukje bewustwording geldt ook voor het bijwijzen. In mijn facebookpost schreef ik daar ook al over.

Dus…
Let er maar eens op of jij kids hebt die meedoen aan de wedstrijd 😉

Heeft jouw kind ook moeite met begrijpend lezen en zit hij/zij in groep 5-8? Dan kun je je kind nog aanmelden voor de groepstraining van maandag 6 mei aanstaande. Er zijn nog slechts 2 plekken beschikbaar.
Meer info en aanmelden doe je door op onderstaande knop te drukken.

Vanaf nu nooit meer blogs missen? Klik op de knop en laat je gegevens achter. Dan krijg je als eerste de kans om het nieuwe blog te lezen wanneer deze verschijnt!