Ik ben dol op schrijven echter ging het aanleren hiervan niet vanzelf. Vandaar de liefde/haat verhouding met deze vaardigheid.
Het leren schrijven is een vak apart.
Ik heb er 1,5 jaar geleden al eens wat over gedeeld in dit blog.
Wat mij deze keer triggerde is de pen of potloodgreep die kids hebben.
Ik volg dit jaar een jaaropleiding over psychomotorische ontwikkelings remedial teaching. Hier leerde ik in december weer meer over het handschrift en sindsdien laat het mij niet los: de zoveel verschillende soorten pengrepen en zithoudingen die kids hebben (aangenomen/aangeleerd om maar te kunnen schrijven).
Als klein linkshandig meisje ben ik natuurlijk net als iedere andere kleuter beginnend gaan ‘schrijven’ want in groep 3 begint het ‘echte’ werk, dus voor die tijd heb ik de beginselen ook geleerd.
Uit onderzoek blijkt dat kids pas na de herfstvakantie in groep 3 (en op dat moment al veel letters hebben leren schrijven) qua ontwikkeling ‘klaar’ zouden zijn om te leren schrijven. Daarover een andere keer meer.
Ik weet zelf nog heel goed dat toen ik met vulpen tijdens de schrijflessen moest schrijven, mijn schrift vol zat met vlekken. Helaas gaat voor linkshandigen de hand mee met wat je schrijft en ga je dus dwars door je geschreven tekst heen. ZONDE!
Ik ging allerlei trucjes uithalen om maar niet te vlekken: pols optillen, pols krom houden boven de letters, mijn schrift of hand in de gekste hoeken neerleggen enz. Ik deed bijna alles voor een mooi, leesbaar handschrift 😉
Dit zijn ook redenen waardoor kids nu veelal met een ‘verkeerde’ pengreep of zithouding schrijven. Voor hen is het nu een functionele houding die zij zichzelf hebben aangeleerd (en deze niet is gecorrigeerd).
De grootste oorzaak is echter dat ze er in groep 2 en 3 nog niet klaar voor waren en wel al moesten omgaan met een potlood en een werkblad of schrift.
De hand is op die leeftijd nog volop in ontwikkeling en dient goed gestimuleerd te worden met de juiste oefeningen om de functionele pengreep te kunnen hanteren.
In mijn facebookbericht had ik het al over de pincetgreep. Deze dient ontwikkelt te worden zodat de kids het potlood goed vasthouden en sturen zodat er functioneel geschreven kan worden op een ontspannen manier.
Als je hier meer over wilt weten, boek dan een gratis sessie met mij zodat ik je hier meer over kan vertellen en je zeker 2 waardevolle tips kan geven HOE je dat dan kunt doen.