Begrijpend lezen is het saaiste vak op school hoor ik meerdere malen per week. Vaak bijgezet met een diepe zucht.
Saai? Welnee, BELANGRIJK!
Kortom, we kunnen maar beter proberen dit vak te gedogen/leuk te vinden/ te begrijpen want we hebben het overal bij nodig. Als kind maar zeker ook als volwassenen.

“Hmmmm”… hoor ik ze dan denken… “echt?” “Ja écht!”
Je moet:

  • begrijpen wat je leest in je boeken/ op je toetsen op school zodat je de opdrachten/toetsen goed kunt maken.
  • Je moet schema’s kunnen lezen zodat je weet hoeveel je nodig hebt van iets. Al is het maar om een heerlijk recept te kunnen namaken.
  • Op het station is het fijn als we de urentabellen van een bus/trein/tram of metro kunnen begrijpen.
  • Post van de gemeente of belasting begrijpen om te weten wat er in staat maar ook hoe je het moet interpreteren.

Nodig
Soms staan zinnen zo geschreven dat je ze op verschillende manieren op kunt vatten. Tsja… als je dan niet begrijpt wat je leest ben je ‘in de aap gelogeerd’ want je weet niet wat je moet doen.
Ook is er niet altijd iemand in de buurt om het voor je op te lossen dus is het toch fijn als je op je eigen vaardigheden kunt vertrouwen en weet dat je begrijpt wat je leest.

Zullen we het dan toch maar proberen? En zullen we meteen bedenken wat we willen kunnen op het gebied van begrijpend lezen? 9 van de 10 keer is het antwoord volmondig ja en weten ze eigenlijk al aardig goed waar ze beter in willen worden.

Tegenargumenten
Het grootste tegenargument wat ik in de praktijk hoor is toch echt dat de teksten te lang, te moeilijk en niet interessant zijn. Gelukkig zijn hier een aantal dingen aan te doen. We trainen met lange teksten. Behandelen deze soms wel 3 of 4 keer voor we verder gaan naar een nieuwe tekst. De teksten van de methodes van nu zijn tegenwoordig een stuk interessanter dan voorheen.

Te moeilijk? Dit is een te betwisten argument, want iedereen vindt iets anders moeilijk. Dat er een aantal moeilijke woorden in staan is alleen maar goed. Daar leren we van (de taal- en wereldkundige kennis wordt vergroot) en we zijn tegenwoordig kundig genoeg om moeilijke woorden op verschillende plekken op te zoeken zodat we wel achter de betekenissen komen.

vaardigheden
Ik zei net al dat we soms wel 3 of 4 keer met een tekst bezig zijn. Door herhalend lezen, lezen de kids de tekst makkelijker, weten ze nog waar het over ging en kunnen zij antwoorden op vragen in de tekst makkelijker terug vinden. We praten over de tekst, stellen vragen, we stellen ons voor hoe het zou zijn als…  en kunnen uiteindelijk ook verbanden leggen. Vaak eindigen we met een mindmap over de tekst. Hierin worden schematisch alleen de allerbelangrijkste onderdelen weergegeven zodat we over een week de hoofdpunten uit de tekst nog weten. En aan de hand van de mindmap kunnen we dan vertellen wat er in de tekst stond.

Merk je dat jouw kind/ leerling begrijpend lezen ook saai en moeilijk vind?
Ik heb een training ‘Alle teksten de baas’ waarin we in slechts 6 lessen bovenstaande vaardigheden gaan trainen. Klinkt je dat als muziek in de oren?
Meld je kind direct aan voor 1-op-1 begeleiding op maat

[otw_shortcode_button href=”https://rtpraktijk-inzicht.us19.list-manage.com/subscribe?u=e99f8b826a03c3f000bb19461&id=2e47a5a104″ size=”medium” icon_type=”general foundicon-right-arrow” icon_position=”left” shape=”round” color_class=”otw-greenish”]Aanmelden[/otw_shortcode_button]

Óf vraag een GRATIS persoonlijk adviesgesprek aan waarin ik je minimaal 2 tips voor je kind kan geven om begrijpend lezen WEL de moeite waard te vinden.